Az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő a Nemzeti Tehetség Program végrehajtásának 2015–2016. évi cselekvési programja alapján nyílt pályázatot hirdetett „A nemzeti kulturális örökség megőrzését, a hazai nemzetiségi hagyományok és a népi kultúra ápolását felvállaló tehetséggondozó programok támogatása” címmel.
A kiírásra a
Szandaszőlős Táncegyüttes Alapítvány sikerrel pályázott
„Mában élő tegnap és holnap…”
címmel benyújtott projekttel, és a program megvalósításához 850.000 Ft-os támogatásban részesült.
A pályázat kódszáma: NTP-MKÖ-16-0061
Pályázatban vállalt fő tevékenység: 60 órás tanórán kívüli, új kezdeményezésű, hazánk nemzeti kulturális örökségének megőrzését, a nemzetiségi hagyományok és a népi kultúra ápolását felvállaló komplex tehetségazonosító, tehetséggondozó program megvalósítása.
A projekt időtartama: 2016. 07.01 – 2017. 06.30
Résztvevők köre: 20 fő 10-14 éves korú, néptáncos előképzettséggel rendelkező fiatal
Beszámoló
a Szandaszőlős Táncegyüttes Alapítvány NTP-MKÖ-16-0061
„Mában élő tegnap és holnap” projektjéről
Programunk fő célja lehetőséget és megfelelő hátteret biztosítani a tehetséges fiataloknak a nemzeti kulturális örökség megőrzésére, és a nemzeti hagyományok felelevenítésére, gyakorlására. Projektünk célja és tartalma koherens a pályázati kiírás célkitűzéseivel.
A tehetséggondozó program fejlesztő módszereit úgy állítottuk össze, hogy alkalmas legyen a bevont fiatalok testi-kinesztetikus képességeinek fejlesztésére, valamint a nemzeti kulturális hagyományok megismerésére, gyakorlására.
Ráhangoló tréninget tartottunk az önismeret, az együttműködési készség és a társas kapcsolatok fejlesztése céljából. Ismertettük a résztvevőkkel a projekt célkitűzéseit, feladatait, elvárt eredményeit. Közösségépítő játékokkal és játékos feladatokkal az ön- és társismeretet, az önbizalmat erősítettük.
A táncpróbák során célunk az állóképesség növelése, ritmusérzék fejlesztése, mozgásemlékezet, improvizációs készség fejlesztése volt. Műhelymunkák és tudásműhely jó alkalmat adott a képességfejlesztésre, a tehetség erős oldalának fejlesztésére és a megszerzett tudásanyag szintetizálására.
Az együttműködési készség gyakorlására és az együtt táncolás örömének megélésére a táncházak adtak kiváló alkalmat.
Húsvét idején az „Inaskukkoldában” kézműves mesterekkel dolgozhattunk együtt.
Az új koreográfia lépés és énekanyagát bemutattuk a szülők előtt a projekt felénél. Ez lehetőséget adott a szülőknek is arra, hogy a projekt végére megszülető alkotás tanulási folyamatába betekintést nyerjenek.
A program zárásaként kötetlen beszélgetés formájában összegeztük a projekt tapasztalatait, lazító tevékenységekkel fejeztük be a közös munkát.
A projekt során a népművészet különböző ágai (néptánc, népdal, népzene, népi kézművesség) összekapcsolódtak. A tánc, az ének és a zene által közvetített gondolatok, érzések és hangulatok újabb gondolatokat és ötleteket ébresztettek a táncos résztvevők körében.
Az együttműködést megalapozó, ráhangoló, valamint szintetizáló tréningek, a táncpróbák, a három napos bentlakásos tábor, mind elősegítették a csoportkohézió erősödését.
Különösen értékes élmény volt a csoport tagjai számára, hogy a népdalok, és a tánc tanulását élő zenekari kísérettel valósíthattuk meg.
A program során alkalmazott módszerek hatékonyan segítették elő a gazdagítást (pl. dramatizálás, megfigyelés, tréning, táncház, énektanulás, előadás, interaktív foglalkozás, tábor)
A projekt során nagyon sokat fejlődött a közösség, az egyének közösségben betöltött szerepe körvonalazódott. A résztvevőkben tudatosodott saját szerepük, értékük fontossága. Az önismeret, mások elfogadásának, tiszteletének fejlődése mellett, pozitív irányú szociális folyamatok indultak el, amelyek a projekt során mindvégig megmaradtak és tovább fejlődtek a csoportban. A résztvevők nagyon sok új információt szereztek, motivációjuk erősödött.
A pályázati program során megtanult, begyakorolt szilágysági népdalok és tánckoreográfia lett a csoport által létrehozott alkotás. A csoportban a foglalkozások során kialakultak a szerepek, az erőviszonyok, ami meghatározta a bemutatandó koreográfiában elfoglalt helyüket. A szülők, tanárok és iskolatársak előtt a helyi művelődési házban bemutatott műsorban nyújtott teljesítmény minden résztvevő számára visszaigazolásként is szolgált a fejlődéséről, tudásáról, képességéről, illetve annak kiteljesedéséről.
A pályázat lehetőséget biztosított fellépő ruhák varratására is, ezekben a viseletekben a táncosok különösen jól élték meg a színpadi szereplést.
Az táncegyüttes repertoárja a projekt által gazdagodott egy új koreográfiával, melyet a vállalt fellépéseken a továbbiakban is széles körben tudunk majd bemutatni más közönség számára is.
Köszönjük a támogatást!