Az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő a Nemzeti Tehetség Program végrehajtásának 2015–2016. évi cselekvési programja alapján nyílt pályázatot hirdetett „Tehetséges fiatalok felkészítését végző művészetoktatási intézmények tehetséggondozó programjainak támogatása” címmel.
A kiírásra a
Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola sikerrel pályázott
„Húzzad édes muzsikásom…”
címmel benyújtott projekttel, és a program megvalósításához 1.400.000 Ft-os támogatásban részesült.
A pályázat kódszáma: NTP-MOI-16-0040
Pályázatban vállalt fő tevékenység: 60 órás tanórán kívüli, a fiatalok érdeklődési területeire épülő, új kezdeményezésű komplex tehetségazonosító, tehetséggondozó program megvalósítása
A projekt időtartama: 2016. 07.01 – 2017. 06.30
Résztvevők köre: 20 fő az alapképző V. és VI. évfolyamára járó növendékei közül
Beszámoló
a Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola NTP-MOI-16-0040
„Húzzad édes muzsikásom…” projektjéről
A tehetségazonosítást és beválogatást követően ráhangoló tréninggel kezdtük a munkát. Ismertettük a résztvevőkkel a projekt célkitűzéseit, feladatait, elvárt eredményeit. A közösségépítő játékokkal és játékos feladatokkal az ön- és társismeretet, az önbizalmat erősítettük.
A próbákon a tánctanulást összekötöttük az énektanulással, alkalmanként élő zenekari kíséret segítette a munkát. Célunk a képességfejlesztés volt, az állóképesség növelése, a ritmusérzék, a mozgásemlékezet, az improvizációs készség fejlesztése.
A műhelyfoglalkozásokat a csapatépítés szellemében, nagyon sok táncos, énekes játékkal fűszerezve valósítottuk meg.
Farsang idején szerveztünk táncházat, amely eseményre meghívtuk az iskola többi művészeti iskolás tanulóját is. Az együtt táncolás örömének megélése segítette az együttműködési készség fejlesztését.
A pályázat fő célja volt, hogy a célcsoporttal folyamatos foglalkozás történjen, időt hagyva az ismeretek elsajátítására, gyakorlására és elmélyülésére.
A program legfőbb szakmai, tematikus tevékenységét a népdaléneklés és a néptánc alkotta, mely dramatizált játékkal, daltanulással, táncházzal, interaktív előadássokkal, kötetlen beszélgetésekkel egészült ki.
Célunk volt, hogy tanulóink értsék a táncok, a mozdulatok és a népdalok üzenetét, ezért a program során, a szakmai munka mellett tanulóinkkal a próbák keretében feldolgoztuk a népzene, a népdalok, és a néptánc jelentéstartalmát is.
Figyelmet fordítottunk arra is, hogy a szociális hátránnyal, valamint a magatartási, beilleszkedési és tanulási zavarral küzdő tehetségek számára is biztosítani tudjuk a többcsatornás ismeretszerzés lehetőségét.
A projekt során tánctudásban, énekben, előadói készségben, állóképességben, önbizalomban és együttműködésben nagyon sokat fejlődtek a csoport tagjai.
A projekt végén egy vajdaszentiványi táncrendből összeállított koreográfiát mutatott be a csoport. A foglalkozások során nem csak magukat a tánclépéseket sajátították el, hanem megismerkedtek a táncrenddel, annak jellemzőivel, alkalmazási formáival, jelentéseivel, motivikájával, a tájegység népdalaival. A fiúk a verbunk részben nagyon élvezték a figurázó és csapásoló részeket. A sebes fordulónál a fiúk és a lányok kifejezett együttműködésére volt szükség, hogy a forgós, forgatós tánc közepette a zárt fogású páros forgást, a lányok kar alatti forgatását helyesen kivitelezzék. A kar alatti forgatásokhoz a lányok kendőt tartottak a kezükben, a fiúk a kendőnél fogva fordították meg a párjukat. A gyerekek a próbák során fegyelmezetten koncentráltak a tanári utasításokra, hogy egy-egy lépést pontosan sajátítsanak el.
Táncosaink rövid előadások keretében hallhattak Vajdaszentivány földrajzi elhelyezkedéséről, lakosságáról, történelméről is. Ez a tudás teljesebbé tette a színpadi előadást. A bemutatott koreográfiában érezhetően erősebb, magabiztosabb, határozottabb táncosokat láthattunk a színpadon.
Kiegészítő tevékenységként a három napos táboron kívül az Országos Táncháztalálkozóra és a Szolnoki Országos Néptáncfesztiválra szerveztünk kirándulást. E programok jól szolgálták a közös élményszerzést és a csoportkohézió erősödését.
Köszönjük a támogatást!
Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
2017. június