Idén az Őszi Pedagógiai Napok tematikája:
Tanulási eredményesség javítása az olvasás, szövegértés fejlesztésével és a pedagógiai módszertárt gazdagító programok
A 2024. november 13-19. közötti rendezvénysorozathoz intézményünk az alábbi két programmal csatlakozott:
1. Szövegértés fejlesztése a Lőrincz-féle komplex tantermi játékok alkalmazásával
Időpont: 2024.11.13.
A műhelyfoglalkozást vezette: Papp Márta tanító
A Lőrincz-féle komplex tantermi játékrendszerünk eszköz nélküli játékai kiváló lehetőséget biztosítanak a szövegértés, a szóbeli szövegalkotás és az olvasás háttérképességek fejlesztésére.
A foglalkozáson a jó gyakorlat azon feladatai és játékai kerültek bemutatásra, amelyek hatékonyan fejlesztik a szövegértési készségeket, csoportos és egyéni fejlesztések során is alkalmazhatók. Olyan játékokkal ismerkedhettek meg a résztvevők, melyekkel erősíthetik valamennyi gyermek sikeresebb tanulását, segíthetik a tanulók auditív, szóbeli és írásbeli szövegértését. A játékok eszközök nélkül, vagy kevés eszköz használatával is beépíthetők az iskolai élet mindennapjaiba.
A műhelyfoglalkozás során a résztvevő pedagógusok 15 db kognitív képességet fejlesztő játékkal ismerkedtek meg, megtanulták azok szabályait és alkalmazását. A gazdag kínálatban szerepelt figyelem és emlékezetfejlesztő játék, ritmikus versek mozgással kísérve, gondolkodási képességeket fejlesztő feladatok, babzsákos játékok.
2.Olvasási stratégiák bevezetése az alsó tagozatban
Időpont: 2024.11.18.
A bemutatóórát tartotta: Pozderkáné Vitéz Edit tanító, szaktanácsadó
Cél: 3. és 4. osztályosok körében a szövegértési képességek fejlesztése tudatos olvasási módszerekkel, a tanulók fantáziájának bevonásával, belső képi gondolkodásuk, illetve beszédkészségük és gondolkodási képességük fejlesztésével. A program alapvetően segíti majd a negyedikes mérések eredményeinek fejlesztését is.
A bemutató óra iskolánk 4. d osztályában valósult meg, ahol hat hete került a szövegfeldolgozás fókuszába az olvasási stratégiák bevezetése. Ezeket a stratégiákat a magyar órákon kívül használjuk környezetismeret és matematika órán is a szöveges feladatok megoldásánál.
Az érdeklődő tanítók igazából egy magyar irodalom órán vehettek részt, hiszen ebben a formában lehetett a legjobban bemutatni ezeket a módszereket. A következő stratégiák szemléltetésére nyílt lehetőség a Világcsúfja című magyar népmese feldolgozása során: belső kép alkotása a címről, jóslás címből a szakaszok elolvasása után, szakaszos szövegfeldolgozás (négy részre osztott mese), szakaszonként differenciált szövegkezelési technikák alkalmazása. Végül összefoglalás kerettörténet írásával, illetve történettérkép készítésével. A tanórán lehetőség volt konklúzió és szintézis megfogalmazására is.
A gyerekek aktívan dolgoztak, az óra folyamán frontális munkával hat, páros munkával kilenc feladatot oldottak meg – többnyire kevés hibával. Az óra végi értékelésnél sor került ön-, és társértékelésre is. A tanóra zárásaként elénekelték kedvenc dalukat a vendégeknek.
A bemutató órát követő konzultáción egy tartalmas szakmai együttgondolkodás alakult ki.
Mindkét program után kértük a résztvevőket elégedettségmérő kérdőívek kitöltésére, melyek értékelése alapján a műhelyfoglalkozáson és a bemutató órán résztvevő pedagógusok (14 fő + 18 fő) a későbbiekben is szívesen részt vennének hasonló programokon.


