{"id":26533,"date":"2018-05-22T22:44:25","date_gmt":"2018-05-22T20:44:25","guid":{"rendered":"http:\/\/szandasuli.hu\/?p=26533"},"modified":"2018-05-27T19:09:14","modified_gmt":"2018-05-27T17:09:14","slug":"1351-a-jovo-zeneje","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/szandasuli.hu\/1351-a-jovo-zeneje\/","title":{"rendered":"135+1= A j\u00f6v\u0151 zen\u00e9je"},"content":{"rendered":"

2018 m\u00e1rcius\u00e1ban jelentkezt\u00fcnk az NMI M\u0171vel\u0151d\u00e9si Int\u00e9zet \u00e1ltal ki\u00edrt p\u00e1ly\u00e1zatra, melyben olyan innovat\u00edv, helyi k\u00f6z\u00f6ss\u00e9get el\u00e9r\u0151,  meg\u00e9rint\u0151 \u00e9s megmozd\u00edt\u00f3 zenei vagy m\u00e1s m\u0171v\u00e9szeti \u00e1g bevon\u00e1s\u00e1val t\u00f6rt\u00e9n\u0151 kezdem\u00e9nyez\u00e9ssel kellett p\u00e1ly\u00e1zni, amely valamilyen m\u00f3don kapcsol\u00f3dik Kod\u00e1ly Zolt\u00e1n munk\u00e1ss\u00e1g\u00e1hoz.<\/p>\n

A p\u00e1ly\u00e1zatban Kod\u00e1ly n\u00e9h\u00e1ny Gyermekkari m\u0171v\u00e9nek feldolgoz\u00e1s\u00e1t tervezt\u00fck oly m\u00f3don, hogy az alap n\u00e9pdal vagy gyerekdal ker\u00fclj\u00f6n el\u0151t\u00e9rbe. Ebben a form\u00e1ban alkalmas volt olyan tanul\u00f3k \u00e1ltali bemutat\u00e1sra, akiknek \u00e1tlag \u00e9letkoruk 10 \u00e9v, \u00e9s k\u00f3rus el\u0151k\u00e9pzetts\u00e9ggel nem rendelkeznek. Az \u00f6ssze\u00e1ll\u00edt\u00e1st a dalokhoz kapcsol\u00f3d\u00f3 j\u00e1t\u00e9kkal, t\u00e1nccal f\u0171szerezt\u00fck.<\/p>\n

A kialak\u00edtott 6 f\u0151s csapat k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 kor\u00fa tanul\u00f3kb\u00f3l \u00e1llt \u00f6ssze, harmadik, negyedik \u00e9s hatodik oszt\u00e1lyos gyerekekb\u0151l k\u00e9t fi\u00fa \u00e9s n\u00e9gy l\u00e1ny. Ez az\u00e9rt volt fontos, mert t\u00f6bb lehet\u0151s\u00e9get adott a Kod\u00e1ly Zolt\u00e1n Gyermekkarokb\u00f3l kiv\u00e1lasztott k\u00f3rusm\u0171veknek a megszokott\u00f3l elt\u00e9r\u0151 m\u00f3don t\u00f6rt\u00e9n\u0151 bemutat\u00e1s\u00e1ra.<\/p>\n

Az els\u0151 l\u00e9p\u00e9s zenehallgat\u00e1s, a m\u0171vekben l\u00e9v\u0151 n\u00e9pdal vagy gyermekdal felismer\u00e9se volt, azok elhelyezked\u00e9se a t\u00f6bbsz\u00f3lam\u00fas\u00e1gban.<\/p>\n

A zenehallgat\u00e1sra kiv\u00e1lasztott k\u00f3rusm\u0171vek: Nyulacska, Katalinka, M\u00e9z, m\u00e9z, m\u00e9z, H\u00e1rom g\u00f6m\u00f6ri n\u00e9pdal, J\u00f3 gazd\u2019 asszony, T\u00e1ncn\u00f3ta, \u00c9va, sz\u00edvem, \u00c9va. A produkci\u00f3 az ezek k\u00f6z\u00fcl kiv\u00e1lasztott \u00f6t-hat m\u0171b\u0151l \u00e1llt \u00f6ssze.<\/p>\n

Term\u00e9szetesen a k\u00f3rusm\u0171vek teljes eg\u00e9sz\u00e9ben nem sz\u00f3lalhattak meg, csak a Kod\u00e1ly Zolt\u00e1n \u00e1ltal felgy\u0171jt\u00f6tt n\u00e9pdalok, gyermekdalok, m\u00e9gis meg\u0151rizve a feldolgoz\u00e1s jellemz\u0151it. (Okt\u00e1v p\u00e1rhuzam, k\u00e1non \u00e9nekl\u00e9s, a f\u0151 dallam sz\u00f3lamszer\u0171, v\u00e1ltott, felelget\u0151s \u00e9nekl\u00e9se.)<\/p>\n

Az \u00e9nekes n\u00e9phagyom\u00e1nyban nem csak a dalokat kell ismerni, hanem azt is, hogy r\u00e9gen mire haszn\u00e1lt\u00e1k, mi volt annak val\u00f3di funkci\u00f3ja. \u00cdgy ker\u00fclt a kiv\u00e1lasztott m\u0171vek k\u00f6z\u00e9 olyan gyerekdal, amit \u00e9nekes k\u00f6rj\u00e1t\u00e9kk\u00e9nt j\u00e1tszottak valamikor. Ez\u00e1ltal az \u00e9nekhez kapcsol\u00f3d\u00f3 mozg\u00e1st, j\u00e1t\u00e9kot is megmutatta a csoport.<\/p>\n

\u201eA gyermekj\u00e1t\u00e9k mindenn\u00e9l m\u00e9lyebb betekint\u00e9st enged a n\u00e9pzene \u0151skor\u00e1ba. Mozdulattal, cselekm\u00e9nnyel egybek\u00f6t\u00f6tt \u00e9nek sokkal \u0151sibb \u00e9s egyben bonyolultabb jelens\u00e9g, mint az egyszer\u0171 dal.\u201d          \/ Kod\u00e1ly Zolt\u00e1n \/<\/p>\n

M\u00e9g enn\u00e9l is l\u00e9nyegesebb, amikor t\u00e1nczene sz\u00f3lal meg a k\u00f3rusm\u0171ben.  Ritmusa, temp\u00f3ja meghat\u00e1rozza a hozz\u00e1 kapcsol\u00f3d\u00f3 mot\u00edvumokat, t\u00e1ncl\u00e9p\u00e9seket is. A t\u00e1nc, j\u00e1t\u00e9k \u00e9s \u00e9nekl\u00e9s tette komplexsz\u00e9 a produkci\u00f3t.<\/p>\n

Mivel a r\u00e9sztvev\u0151 gyerekek nem oszt\u00e1lyt\u00e1rsak, nem igaz\u00e1n ismert\u00e9k egym\u00e1st, fontos volt a csoport \u00f6sszehangol\u00e1sa, a k\u00f6z\u00f6ss\u00e9g fejleszt\u00e9se, az egy\u00fcttm\u0171k\u00f6d\u00e9s kialak\u00edt\u00e1sa is, melyre a j\u00e1t\u00e9k kiv\u00e1l\u00f3 lehet\u0151s\u00e9get adott.<\/p>\n

Kod\u00e1ly n\u00e9pdalgy\u0171jt\u0151 munk\u00e1ss\u00e1ga mindenki \u00e1ltal ismert. Az \u00e1ltala gy\u0171jt\u00f6tt n\u00e9pdalok egy r\u00e9sz\u00e9nek zenekari feldolgoz\u00e1sait sokszor hallhatjuk r\u00e1di\u00f3ban, hangversenyeken. Az \u00e1ltal\u00e1nos iskol\u00e1k \u00e9nek-zene anyag\u00e1ban is megtal\u00e1lhat\u00f3. Ellenben a k\u00f3rusmuzsika nagyon h\u00e1tt\u00e9rbe szorul. V\u00e9lem\u00e9ny\u00fcnk szerint meg\u00e9rdemeln\u00e9k ezek az egyszer\u0171bb gyerekkari m\u0171vek is a figyelmet, ez\u00e9rt is v\u00e1lasztottuk ezeket a megval\u00f3s\u00edtand\u00f3 produkci\u00f3 t\u00e9m\u00e1j\u00e1nak.<\/p>\n

A \u201eKis szakajt\u00f3\u201d csoport tagjai: Mezei Anna Ildik\u00f3 (3.c) K\u00f6v\u00e9r Dorottya (3.c) Nagy K\u00edra Kitti (4.c) Szil\u00e1gyi J\u00e1zmin (4.c) Farkas Bence (6.c) Korm\u00e1ny Gerg\u0151 (6.c)<\/p>\n

A csoport felk\u00e9sz\u00edt\u0151 tan\u00e1ra: Juh\u00e1szn\u00e9 Antal Gabriella<\/p>\n

A bemutatott produkci\u00f3r\u00f3l k\u00e9sz\u00edtett videofelv\u00e9telt ITT<\/strong><\/a> tekinthetik meg.<\/p>\n

A rendezv\u00e9nyr\u0151l, ahol a csoportunk fell\u00e9pett, a Martf\u0171i V\u00e1rosi Telev\u00edzi\u00f3 is sug\u00e1rzott \u00f6ssze\u00e1ll\u00edt\u00e1st, mellett ITT<\/a> tekinthetnek meg. <\/div>\n

\n\n \t\t\n\t\t\t\t