{"id":27634,"date":"2018-05-20T08:30:43","date_gmt":"2018-05-20T06:30:43","guid":{"rendered":"http:\/\/szandasuli.hu\/?p=27634"},"modified":"2019-11-10T21:53:27","modified_gmt":"2019-11-10T20:53:27","slug":"2-munkatarsak-kozos-rovid-tavu-kepzese-program-jo-gyakorlat-atadasa-jo-gyakorlat-csereje","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/szandasuli.hu\/2-munkatarsak-kozos-rovid-tavu-kepzese-program-jo-gyakorlat-atadasa-jo-gyakorlat-csereje\/","title":{"rendered":"2. Munkat\u00e1rsak k\u00f6z\u00f6s r\u00f6vid t\u00e1v\u00fa k\u00e9pz\u00e9se program \u2013 j\u00f3 gyakorlat \u00e1tad\u00e1sa \u2013 j\u00f3 gyakorlat cser\u00e9je – Cs\u00edkszentkir\u00e1ly"},"content":{"rendered":"

A projekt sor\u00e1n a m\u00e1sodik, munkat\u00e1rsak k\u00f6z\u00f6s r\u00f6vid t\u00e1v\u00fa k\u00e9pz\u00e9s\u00e9re 2018. m\u00e1jus 10-14. k\u00f6z\u00f6tt Cs\u00edkszentkir\u00e1lyban ker\u00fclt sor.<\/p>\n

Izgatottan k\u00e9sz\u00fclt\u00fcnk az utaz\u00e1sra, hiszen a projektben tervezett programon fel\u00fcl oda\u00fatban egy plusz \u00fatic\u00e9lt, egy \u201eszent k\u00f6teless\u00e9get\u201d is c\u00e9lul t\u0171zt\u00fcnk ki magunk el\u00e9.<\/p>\n

P\u00e1ly\u00e1zatunk c\u00edm\u00e9nek Kall\u00f3s Zolt\u00e1nt\u00f3l, a magyar n\u00e9prajzkutat\u00e1s kiemelked\u0151 alakj\u00e1t\u00f3l v\u00e1lasztottunk id\u00e9zetet, aki sajnos 2018. febru\u00e1r 14-\u00e9n elhunyt. Zoli b\u00e1csi eml\u00e9k\u00e9re k\u00e9sz\u00edttett\u00fcnk egy koszor\u00fat, melyet a k\u00e9pz\u00e9sre t\u00f6rt\u00e9n\u0151 utaz\u00e1sunk alkalm\u00e1val \u2013 kis kit\u00e9r\u0151t t\u00e9ve Kolozsv\u00e1r fel\u00e9 \u2013 a H\u00e1zsong\u00e1rdi temet\u0151ben l\u00e9v\u0151 s\u00edrj\u00e1n helyezt\u00fcnk el tisztelet\u00fcnk \u00e9s megbecs\u00fcl\u00e9s\u00fcnk jel\u00e9\u00fcl. A temet\u00e9s\u00e9n nem tudtunk szem\u00e9lyesen jelen lenni, de most a s\u00edrja mellett volt alkalmunk n\u00e9ma f\u0151hajt\u00e1ssal eml\u00e9kezni a kiv\u00e1l\u00f3 n\u00e9prajztud\u00f3sra.<\/p>\n

Egy ugyanilyen (a nemzeti sz\u00edn\u0171 szalagokon a projekt azonos\u00edt\u00f3 sz\u00e1m\u00e1val, c\u00edm\u00e9vel \u00e9s a k\u00e9t partneriskola nev\u00e9vel ell\u00e1tott) koszor\u00fat vitt\u00fcnk a cs\u00edkszentkir\u00e1lyra is, ahol azt az iskola aul\u00e1j\u00e1ban helyezik majd el.<\/p>\n

 A m\u00e1sodik k\u00e9pz\u00e9s alkalm\u00e1val a Vitos M\u00f3zes \u00c1ltal\u00e1nos Iskola j\u00f3 gyakorlatai k\u00f6z\u00fcl a \u201eP\u00e1sztor fogad\u00f3 Szent Mih\u00e1ly napj\u00e1t\u00f3l P\u00fcnk\u00f6sdig – tan\u00e9ven \u00e1t\u00edvel\u0151 n\u00e9phagyom\u00e1nyok rendszere az iskol\u00e1ban\u201d t\u00e9mak\u00f6rben tanultunk t\u0151l\u00fck. A k\u00e9pz\u00e9s sor\u00e1n olyan n\u00e9pdalokat, n\u00e9pi kismesters\u00e9geket, olyan jeles \u00fcnnepekhez k\u00f6t\u0151d\u0151 n\u00e9pi j\u00e1t\u00e9kokat, n\u00e9pzen\u00e9t ismerhett\u00fcnk meg, melyek a mi iskolai gyakorlatunkban, gy\u0171jtem\u00e9ny\u00fcnkben nincsenek benn.<\/p>\n

A k\u00e9pz\u00e9s napj\u00e1n a r\u00e1hangol\u00e1st \u00e9s ismerked\u00e9st k\u00f6vet\u0151en az el\u0151zetes tud\u00e1s megbesz\u00e9l\u00e9s\u00e9re ker\u00fclt sor. \u00c1ttekintett\u00fck a tan\u00edt\u00e1st-tanul\u00e1st seg\u00edt\u0151 eszk\u00f6zrendszer elemeit – hely\u00fcket a helyi szab\u00e1lyoz\u00f3kban, dokumentumokban. Megismert\u00fck a j\u00f3 gyakorlathoz kapcsol\u00f3d\u00f3 m\u00f3dszertant \u00e9s a pedag\u00f3giai elj\u00e1r\u00e1sokat a partnerint\u00e9zm\u00e9ny j\u00f3 gyakorlat\u00e1nak alkalmaz\u00e1sa sor\u00e1n.<\/p>\n

A j\u00f3 gyakorlat az al\u00e1bbi \u00fcnnepk\u00f6r\u00f6kre \u00e9p\u00fcl: P\u00e1sztorfogad\u00f3 Szent Mih\u00e1ly nap, Szent M\u00e1rton nap \u00e9s hagyom\u00e1nyai, Advent – a v\u00e1rakoz\u00e1s id\u0151szaka, Farsang, Farsangtemet\u00e9s, H\u00fasv\u00e9t, P\u00fcnk\u00f6sd.<\/p>\n

A j\u00f3 gyakorlat bemutat\u00e1sa kit\u00e9rt a tervez\u00e9s, a projektm\u00f3dszer, a telep\u00fcl\u00e9si rendezv\u00e9nyekhez val\u00f3 kapcsol\u00f3d\u00e1si lehet\u0151s\u00e9gekre is. A j\u00f3 gyakorlat alkalmazhat\u00f3s\u00e1g\u00e1t a helyiek bemutatt\u00e1k a tan\u00f3rai \u00e9s tan\u00f3r\u00e1n k\u00edv\u00fcli, ir\u00e1ny\u00edtott szabadid\u0151s programokban is. A jeles napok elt\u00e9r\u00e9seinek megbesz\u00e9l\u00e9se a k\u00e9t orsz\u00e1g pedag\u00f3gusai k\u00f6z\u00f6tt j\u00f3 alkalmat ny\u00fajtott a k\u00e9t k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 orsz\u00e1gban l\u00e9v\u0151 magyar kult\u00fara azonoss\u00e1gaira, elt\u00e9r\u00e9seire is.<\/p>\n

Besz\u00e9lt\u00fcnk a j\u00f3 gyakorlat hely\u00e9r\u0151l a pedag\u00f3giai munk\u00e1ban \u00e9s a tanul\u00f3k egy\u00e9ni, csoportos \u00e9s k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gi fejleszt\u00e9s\u00e9ben. K\u00f6z\u00f6sen elemezt\u00fck az adapt\u00e1ci\u00f3 \u00e9s a gyakorlatba \u00e9p\u00edt\u00e9s lehet\u0151s\u00e9geit is.<\/p>\n

A k\u00e9pz\u00e9s harmadik napj\u00e1n volt alkalmunk az el\u0151z\u0151 k\u00e9pz\u00e9s alkalm\u00e1val m\u00e1r \u00e1tadott, saj\u00e1t j\u00f3 gyakorlatunk (zen\u00e9s mozg\u00e1sfejleszt\u0151 foglalkoz\u00e1s) visszacsatol\u00e1s\u00e1ra is. A mi pedag\u00f3gusunk tartotta a foglalkoz\u00e1st a cs\u00edkszentkir\u00e1lyi gyerekeknek, amely mindenki sz\u00e1m\u00e1ra egy aj\u00e1nd\u00e9k, egy csoda, egy meghat\u00f3 \u00e9lm\u00e9ny volt. J\u00f3 volt l\u00e1tni ahogyan csin\u00e1lt\u00e1k, tanult\u00e1k a gyakorlatokat, \u00e9nekeltek csillog\u00f3 szemekkel, ahogyan haszn\u00e1lt\u00e1k az \u00faj tud\u00e1st, \u00fcgyesen, lelkesen.<\/p>\n

Ezt k\u00f6vet\u0151en ell\u00e1togattunk sz\u00e9kely viseleteket varr\u00f3, k\u00e9sz\u00edt\u0151 asszonyokhoz Cs\u00edkszered\u00e1ba, ut\u00e1naj\u00e1rtunk a viseletek beszerz\u00e9si lehet\u0151s\u00e9g\u00e9nek, hiszen ez is a projekt egyik eleme lesz.<\/p>\n

Ell\u00e1togattunk a \u201evil\u00e1g v\u00e9g\u00e9re\u201d, Csin\u00f3dba is, ahol \u00e9l egy gardon (n\u00e9pi \u00fct\u0151hangszer) k\u00e9sz\u00edt\u0151 mesterember. T\u0151le megismerhett\u00fck e n\u00e9pi hangszer k\u00e9sz\u00edt\u00e9s\u00e9nek a rejtelmeit \u00e9s titkait, \u00e9s ki is pr\u00f3b\u00e1lhattuk a haszn\u00e1lat\u00e1t.<\/p>\n

D\u00e9lut\u00e1n a pedag\u00f3gusaink t\u00e1nch\u00e1zzal \u00f6rvendeztett\u00e9k meg a helyb\u00e9li gyerekeket. K\u00f6z\u00fcl\u00fck is sokan j\u00e1rnak t\u00e1ncolni a helyi n\u00e9pt\u00e1nccsoportba, \u00edgy \u0151k k\u00fcl\u00f6n\u00f6sen akt\u00edvan vettek r\u00e9szt a t\u00e1nctanul\u00e1sban. \u00d6r\u00fclt\u00fcnk, hogy \u00e9lm\u00e9nyt szerezhett\u00fcnk ezzel nem csak a gyerekeknek, hanem a sz\u00fcl\u0151knek is.<\/p>\n

Tanulm\u00e1nyi kir\u00e1ndul\u00e1son a sz\u00e1ll\u00e1sunkt\u00f3l 140 km-re l\u00e9v\u0151 Sinaia-ban, a Peles kast\u00e9lyban j\u00e1rtunk, mely a rom\u00e1n kir\u00e1lyok ny\u00e1ri rezidenci\u00e1j\u00e1nak \u00e9p\u00fclt, I. K\u00e1roly rom\u00e1n kir\u00e1ly idej\u00e9ben. Elk\u00e9peszt\u0151 gazdags\u00e1got, \u00e9rt\u00e9ket l\u00e1ttunk, leny\u0171g\u00f6z\u0151 volt.<\/p>\n

Vissza\u00fatban megn\u00e9zt\u00fck Brass\u00f3 ny\u00fczsg\u0151 f\u0151ter\u00e9t \u00e9s az \u00e9vekkel ezel\u0151tt le\u00e9gett „fekete” templomot is.<\/p>\n

A cs\u00edkszentkir\u00e1lyi k\u00e9pz\u00e9s d\u00e1tum\u00e1t az\u00e9rt v\u00e1lasztottuk erre az id\u0151pontra, mert \u00e9vente ebben az id\u0151pontban van a falu egyik legnagyobb \u00fcnnepe, az els\u0151 \u00e1ldoz\u00e1s a templomban. Meghat\u00f3, felemel\u0151, csod\u00e1latos \u00e9lm\u00e9ny volt sz\u00e1munkra.<\/p>\n

D\u00e9lut\u00e1n kir\u00e1ndultunk Cs\u00edkszentkir\u00e1ly egyik term\u00e9szeti kincs\u00e9hez, a Lucs-t\u0151zegl\u00e1phoz, amely Rom\u00e1nia legnagyobb t\u0151zegl\u00e1pja 1079 m tengerszint feletti magass\u00e1gban, \u00e9s Cs\u00edkszentkir\u00e1lyt\u00f3l 10 km-re tal\u00e1lhat\u00f3. <\/p>\n

A l\u00e1pot k\u00f6z\u00e9pen turista \u00f6sv\u00e9ny szeli \u00e1t, azonban idegenvezet\u0151 n\u00e9lk\u00fcl nem tan\u00e1csos a t\u00far\u00e1z\u00e1s, mert a l\u00e1p n\u00f6v\u00e9nyzete olyannyira egyhang\u00fa, egyforma, hogy szinte lehetetlen a benne val\u00f3 t\u00e1j\u00e9koz\u00f3d\u00e1s. Igazgat\u00f3 \u00far azonban egy balt\u00e1val a kez\u00e9ben (mivel medv\u00e9k is j\u00e1rnak a k\u00f6rny\u00e9ken) v\u00e1llalta a t\u00faravezet\u00e9st, \u00e9s vissza is \u00e9rt\u00fcnk \u00e9ps\u00e9gben.<\/p>\n

M\u00e1snap nagyon sok hasznos tud\u00e1ssal \u00e9s \u00e9lm\u00e9nnyel gazdagodva indultunk \u00fatnak hazafel\u00e9.<\/p>\n

\n\n \t\t\n\t\t\t\t