A 2018-19-es tanévben iskolánk először csatlakozott a Digitális Témahéthez, mely április 8-12. között került megrendezésre. Az idei tanévben a kitűzött célunk az algoritmikus gondolkodás fejlesztése és a biztonságos internethasználat volt.
A Témahét kilenc osztályt érintett valamilyen formában:
A 7.b osztályban öt szaktanár tartott tanórát digitális eszközökkel. Magyar nyelvből a határozók fajtáinak felismerése, gyakorlása volt a téma. Páros valamint csoport munkában Netbookon és az interaktív táblánál önállóan Wordwall-lal készített feladatokat oldottak meg a tanulók. A feladatok között volt szószerkezetek fajtáinak felismerése csoportosítással, mondatrészek fajtáinak felismerése kvízzel, helyesírás gyakorlása szerencsekerékkel. Angol nyelvből a szenvedő szerkezetet tabletek segítségével dolgozták fel online feladatokkal, páros munkában. Földrajzból az Amerikai kontinens volt a téma, Amerika partvonalát, határait interaktív panel segítségével, kirakójátékkal beszélték meg, majd a belső tájak nevének, elhelyezkedésének elsajátítását a Geogebra program segítette. Amerika földtörténeti jellemzőiről tanulói kiselőadást hallgattak meg. Kémia órán a diákok interaktív panel, laptop és online tananyagok segítségével sajátították el a kovalens kötést. A felhasznált online tananyagok a http://realika.educatio.hu és a https://phet.colorado.edu/hu/simulations/category/chemistry. Informatika órán az Appinventor2 alkalmazás segítségével egy kvízjátékot készítettek, amelyhez a kérdéseket a fent leírt tananyagokból, témákból tették fel a gyerekek.
Ötödik és hatodik évfolyamos tanulóink Mészáros János rendőralezredes, bűnmegelőzési tanácsadó előadását hallgatták meg a biztonságos internethasználatról. A gyerekek hasznos tanácsokat kaptak arról, hogyan védhetik meg személyes adataikat a csaló emberekkel szemben. A szakember felhívta a figyelmüket, hogy a rosszindulatú fotók és tartalmak közösségi oldalakon való megosztása, tárolása milyen jogi következményekkel járhat és hogyan hat ez majd a későbbi életükre. Kötetlen beszélgetés folyt arról, hogyan tud bennünket bajba sodorni az emberi nyereségvágy és a hiszékenység. Az előadás során tájékoztatást kaptak arról is, hogy kihez fordulhatnak, mi a teendő, ha ők vagy barátjuk, osztálytársuk internetes csalók áldozatává vált, vagy rosszindulatú fotók, tartalmak kerültek ki róluk az internetre.
Hatodik és nyolcadik évfolyamon a codecombat.com oldal segítségével játékos kódolási versenyt szerveztünk, melybe bevontuk az egyik határon túli partnerintézményünket, a Csíkszentkirályi Vitos Mózes Általános Iskola tanulóit is. Nagy küzdelem folyt egész héten, ki ér a leghamarabb a 19. pálya végére és ki gyűjti össze a legtöbb gyémántot. A legjobbak jutalmul Digitális Témahét oklevelet kaptak.
Iskolánk tanulói abban a szerencsés helyzetben vannak a különböző pályázatoknak köszönhetően, hogy tanórai vagy szakköri keretek között kipróbálhatják robotjainkat. A már említett partnerintézménynek sajnos még nem volt lehetősége ilyen eszközökre pályázni, ezért úgy döntöttünk, hogy a Digitális Témahét alkalmából kiviszünk néhány robotot Csíkszentkirályra. Bemutattuk használatukat, működésüket, majd az iskola apraja-nagyja is kipróbálhatta Edbotot, a Blue-Botot, valamint a Lego Mindstorms EV3 és a Lego WeDo eszközöket. Igazán nagy élmény volt számukra ezen eszközök kipróbálása. Csodálkozva nézték, ahogy Edbot fejen állt, a Lego robotot, ahogy a piros szín vagy az akadály érzékelésekor megállt. Szívükbe zárták Milot, akit a Lego WeDo program illetve egy tablet segítségével előre hátra sikerült mozgatniuk miközben még „énekelt” is nekik a kis játék. Megszerették a Blue-Botot az aranyos kis méhecskét, akit a kisebb tanulók is ügyesen irányítottak a cél elérése érdekében.
Összességében tartalmasnak, hasznosnak ítéljük a Témahét programjait, a korszerű tanulási-tanítási módszerek alkalmazásán túl segítettük az érdeklődés felkeltését, az együttműködések kialakítását és a hálózatosodást is.