Az idei tanévben iskolánk második alkalommal csatlakozott a Digitális Témahéthez, melyet ezúttal az alsó tagozatos tanulóink és tanítóik valósítottak meg, a már hagyományos Szülőföldem projekt keretein belül október első és második hetében.
A projekt lakóhelyünk megismerésének és helyi értékeinek feltárására, valamint a lokálpatriotizmus erősítésére irányul, és komplex kompetenciafejlesztést foglal magában.
Első évfolyamon a projekt témája Szandaszőlős. Cél a városrész nevezetességeinek megismerése mellett a térbeli tájékozódás, a kommunikáció, a digitális és kulturális kompetencia fejlesztése. A projekt első óráján a tanító nénik beszélgetéssel térképezték fel a gyerekek városrésszel kapcsolatos ismereteit, mely nevezetességek találhatók az iskola környékén. A második és harmadik órán qr kódok segítségével sétáltak először a Szent Orbán katolikus templomhoz, melynek történetét István atyától és a hitoktató Zsuzsika és Erika nénitől hallgatták meg, majd a Református Közösségi Házhoz érkeztek, ahol szintén bemutatót hallottak. Az épület mögötti játszótéren egy kis szabadidőt kaptak a gyerekek, hogy kipróbálhassák a szabadtéri játékokat. A kikapcsolódás után folytatták útjukat az óvoda, az orvosi rendelő és az artézi kút felé. Végül, de nem utolsó sorban a helyi Művelődési Házat kereseték fel, ahol éppen egy kézműves kiállítást is megtekinthettek. Tájékozódásukat egy egyszerű térkép segítette.
A séta utáni órán megbeszélték, mit láttak és csoportokat alakítottak. A csoportok tagjai megbeszélték, hogy ki melyik nevezetességet rajzolja le.
A projekt utolsó óráján Bee-Bot és Blue-Bot méhecskék gyakorlópályáját térképpé alakították, melyen a csoport tagjai elhelyezték a rajzaikat. A kis robotokat úgy kellett irányítani, hogy a nevezetességeket olyan sorrendben járják végig, ahogy a séta során a gyerekek.
Második évfolyamos tanulóink a projekt keretein belül Szolnok város nevezetességeivel foglalkoztak. A téma az első évfolyamosokéhoz hasonlóan egy beszélgetéssel indult, ki merre járt már a városban, ismerik-e a fontosabb nevezetességeket.
A második és harmadik órában a belvárosban tett sétát szintén qr kódok irányították, és térkép segítette a tájékozódást. A tanítók célja az első évfolyamosokéhoz képest kiegészült a személyközi és álampolgári kompetenciák fejlesztésével, hiszen Szandaszőlősről a városba helyi tömegközlekedéssel, illetve kerékpárral mentek az osztályok, így az utazás során betartandó szabályokat és a helyes viselkedést is tisztázták az indulás előtt.
A negyedik órán csoportokat alakítottak, a csoporttagok egy-egy nevezetesség lerajzolásával elkészítették a csoport térképét, majd a padlórobotok irányításával újra felidézték a látottakat. Volt olyan osztály, amely nem a Bee-Bot gyakorlópályáját használta, hanem egy-egy csoport egy városrész kicsinyített mását készítette el csomagolópapírra, majd ezeket összeragasztva egy nagy várostérképe lett az osztálynak.
Harmadik évfolyamosaink projekt témája a Tisza. Itt a cél az előző két évfolyamhoz képest természettudományos kompetenciák fejlesztésével is kiegészül. Első alkalommal a tanulók elméletben, Learningapps és Wordwall digitális feladatok segítségével ismerkedtek a városunkat kettészelő folyóval, amelyet a halászatról szóló szülői előadás követett. A harmadik és negyedik órán a Zagyva-Tisza torkolathoz látogattak, ahol az ártér növényzetével és állataival, a Tisza élővilágával ismerkedtek. Érdekességeket hallgattak meg a 2000. évi nagy árvízről és a ciánszennyezésről. Az ötödik órán környezetvédelmi plakátokat készítettek a látottak és hallottak alapján csoportmunkában.
A negyedik évfolyamon az első három órában egy korábbi pályázatunk (EFOP 3.3.7 Informális és nem formális lehetőségek kialakítása a köznevelési intézményekben) keretében megírt „Kapcsolj ötödikbe!” című modult dolgozták fel az alábbi témákban: Jász-Nagykun-Szolnok múltja és jelene, Jászkunsági gyerek vagyok…, Címerek és települések foglalkozásai. Játékos és digitális feladatokon keresztül ismerkedtek meg a megye elhelyezkedésével, címerével, nagyobb településeivel, régi szokásokkal, hagyományokkal.
A projekt célja az anyanyelvi kommunikáció, a szövegértés, a lényegkiemelés fejlesztése. A digitális kompetencia az interneten való búvárkodás és ppt készítés során fejlődött. Az internet adta lehetőségek helyes kihasználása is a célok között szerepel. A tanulás tanulása: hatékony időbeosztás, hosszabb és rövidebb ideig tartó koncentráció. Személyközi, interkulturális és szociális kompetenciák: mások bizalmának és együttérzésének kiváltása.
Tanulóink a projekt negyedik és ötödik óráján a jászberényi Jász Múzeumba látogattak, ahol Lehel kürtjén kívül a jászok mindennapjaiba, hagyományaiba nyerhettek bepillantást. A hatodik órára a gyerekek számítógépes bemutatókat készítettek a megyével kapcsolatban, amely során a látottakat és a hallottakat internetes kereséssel egészítették ki.
Meggyőződésünk, hogy intézményünk részvétele a Digitális Témahéten erősíti pályázati tevékenységeink beépülését is az iskola pedagógiai gyakorlatába, tovább növelheti a pedagógusok digitális felkészültségét, hozzájárulhat a módszertani kultúra bővítéséhez, a digitális és egyéb kulcskompetenciák hatékonyabb fejlesztéséhez.