Az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő a Nemzeti Tehetség Program végrehajtásának 2017–2018. évi cselekvési programja alapján nyílt pályázatot hirdetett a hazai és a határon túli művészeti tehetséggondozó programok támogatására.
A kiírásra intézményünk sikerrel pályázott a „Járd ki lábam, járd ki most…” címmel benyújtott projekttel, és a program megvalósításához 1.650.000 Ft-os támogatásban részesült.
Pályázatban vállalt fő tevékenység egy 60 órás tanórán kívüli, a fiatalok érdeklődési területeire épülő, új kezdeményezésű komplex tehetségazonosító, tehetséggondozó program megvalósítása volt.
A pályázat kódszáma: NTP-MŰV-17-0030
A projekt időtartama: 2017. 07.01 – 2018. 06.30
Résztvevők köre: 20 fő az alapképző V. és VI. évfolyamára járó növendékei közül
Beszámoló
a Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola NTP-MŰV-17-0030 azonosító számú, „Járd ki lábam, járd ki most…” című projektjéről
A projekt kezdő szakaszában tehetségazonosítást és beválogatást végeztünk, melyet ráhangoló tréninggel kötöttünk össze. A projekt célkitűzéseinek, feladatainak és elvárt eredményeinek ismertetése után közösségépítő játékokkal és játékos feladatokkal erősítettük a csapatot.
A foglalkozások során a tánctanulás folyamatát összekötöttük a koreográfia énekeinek tanulásával. A táncosok tanításának legfőbb célja a képességfejlesztés volt, ezt kiegészítettük az állóképesség növelésével, a ritmusérzék, a mozgásemlékezet és az improvizációs készség fejlesztésével.
Szeptemberben a szürethez, novemberben a Márton naphoz, februárban a farsanghoz kapcsolódóan szerveztünk táncházat, melyben a csoport tagjain kívül az intézmény többi művészeti iskolás tanulója is részt vett. A táncházban kiválóan képzett, fiatal zenészek biztosították a zenekari muzsikát. Az együtt táncolás örömének megélése segítette az együttműködési készség fejlesztését.
A Szandaszőlős Táncegyüttes rendszeresen szervez táncházakat, ahová meghívjuk a város és a vonzáskörzet néptáncosait is. Olyan fiatal zenészekkel állunk kapcsolatban, akik Szandaszőlősről indultak el a népzenei pályára, és ma már országszerte ismert zenekarokban muzsikálnak. (Böröcz Balázs, Hornich Thomas – Tarsoly zenekar, Sulák Gergely – Naszály zenekar, Csenki-Túri Luca – Korinda zenekar). Táncházainkba – ha tehetjük – legszívesebben őket hívjuk muzsikálni, hiszen hozzánk úm. hazajönnek. A fiatal zenészek nagy motivációt jelentenek az együttes tagjai számára, egyben példaképek is fiataljaink előtt.
A pályázat egyik fő célja volt, hogy a célcsoporttal folyamatos foglalkozás történjen, időt hagyva az ismeretek elsajátítására, gyakorlására és elmélyülésére.
A program legfőbb szakmai, tematikus tevékenységét a népdaléneklés és a néptánc alkotta, mely dramatizált játékkal, daltanulással, táncházzal, interaktív előadássokkal, kötetlen beszélgetésekkel egészült ki.
Célunk volt, hogy tanulóink értsék a táncok, a mozdulatok és a népdalok üzenetét, ezért a program során, a szakmai munka mellett tanulóinkkal a próbák keretében feldolgoztuk a népzene, a népdalok, és a néptánc jelentéstartalmát is.
Figyelmet fordítottunk arra is, hogy a szociális hátránnyal, valamint a magatartási, beilleszkedési és tanulási zavarral küzdő tehetségek számára is biztosítani tudjuk a többcsatornás ismeretszerzés lehetőségét.
A néptánctanítási és koreográfiakészítési feladatokat Fekete Dániel, Hoffer Károly és Stonawskiné Busi Ildikó végezte. Az együttes tagjainak régi vágya volt, hogy az elmúlt évek legkedvesebb táncaiból készüljön egy „mix”, amely ez esetben szilágysági lassú csárdást és ugrálóst, mezőségi sűrűcsárdást, széki lassút, csárdást, sűrű és ritka tempót mutat be egy koreográfián belül. Ez a kihívás a fiatal táncpedagógusok számára is „testhezálló” feladat volt.
A próbákon az énektanításban Juhászné Antal Gabriella népzenész, ének-zene – népzene szakos pedagógus volt segítségünkre. A képzett, gyakorlott szakemberrel jobban lehetett haladni, az énektanulás hatékonyabb volt. Mivel Gabi néni prímás (is), elengedhetetlen eszköze volt minden alkalommal a hegedűje. Az élő hegedűszóval kísért énektanulás és táncpróba kuriózum, könnyebbé, élményszerűbbé teszi a tanulást.
A műhelyfoglalkozásokat a csapatépítés szellemében, nagyon sok táncos, énekes játékkal fűszerezve valósítottuk meg. A projekt során tánctudásban, énekben, előadói készségben, állóképességben, önbizalomban és együttműködésben nagyon sokat fejlődtek a csoport tagjai.
Kiegészítő tevékenységként a három napos bentlakásos táboron kívül az Országos Táncháztalálkozóra is szerveztünk kirándulást. E programok jól szolgálták a közös élményszerzést és a csoportkohézió erősödését.
Köszönjük a támogatást!
Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
2018. július 10.