{"id":38911,"date":"2020-05-30T00:52:48","date_gmt":"2020-05-29T22:52:48","guid":{"rendered":"http:\/\/szandasuli.hu\/?p=38911"},"modified":"2020-07-01T13:56:24","modified_gmt":"2020-07-01T11:56:24","slug":"digitalis-temahet-2020","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/szandasuli.hu\/digitalis-temahet-2020\/","title":{"rendered":"Digit\u00e1lis T\u00e9mah\u00e9t 2020"},"content":{"rendered":"\n
\"\"<\/figure><\/div>\n\n\n\n

Az idei tan\u00e9vben iskol\u00e1nk m\u00e1sodik alkalommal csatlakozott a Digit\u00e1lis T\u00e9mah\u00e9thez, melyet ez\u00fattal az als\u00f3 tagozatos tanul\u00f3ink \u00e9s tan\u00edt\u00f3ik val\u00f3s\u00edtottak meg, a m\u00e1r hagyom\u00e1nyos Sz\u00fcl\u0151f\u00f6ldem projekt keretein bel\u00fcl okt\u00f3ber els\u0151 \u00e9s m\u00e1sodik het\u00e9ben.
A projekt lak\u00f3hely\u00fcnk megismer\u00e9s\u00e9nek \u00e9s helyi \u00e9rt\u00e9keinek felt\u00e1r\u00e1s\u00e1ra, valamint a lok\u00e1lpatriotizmus er\u0151s\u00edt\u00e9s\u00e9re ir\u00e1nyul, \u00e9s komplex kompetenciafejleszt\u00e9st foglal mag\u00e1ban.
Els\u0151 \u00e9vfolyamon a projekt t\u00e9m\u00e1ja Szandasz\u0151l\u0151s. C\u00e9l a v\u00e1rosr\u00e9sz nevezetess\u00e9geinek megismer\u00e9se mellett a t\u00e9rbeli t\u00e1j\u00e9koz\u00f3d\u00e1s, a kommunik\u00e1ci\u00f3, a digit\u00e1lis \u00e9s kultur\u00e1lis kompetencia fejleszt\u00e9se. A projekt els\u0151 \u00f3r\u00e1j\u00e1n a tan\u00edt\u00f3 n\u00e9nik besz\u00e9lget\u00e9ssel t\u00e9rk\u00e9pezt\u00e9k fel a gyerekek v\u00e1rosr\u00e9sszel kapcsolatos ismereteit, mely nevezetess\u00e9gek tal\u00e1lhat\u00f3k az iskola k\u00f6rny\u00e9k\u00e9n. A m\u00e1sodik \u00e9s harmadik \u00f3r\u00e1n qr k\u00f3dok seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel s\u00e9t\u00e1ltak el\u0151sz\u00f6r a Szent Orb\u00e1n katolikus templomhoz, melynek t\u00f6rt\u00e9net\u00e9t Istv\u00e1n aty\u00e1t\u00f3l \u00e9s a hitoktat\u00f3 Zsuzsika \u00e9s Erika n\u00e9nit\u0151l hallgatt\u00e1k meg, majd a Reform\u00e1tus K\u00f6z\u00f6ss\u00e9gi H\u00e1zhoz \u00e9rkeztek, ahol szint\u00e9n bemutat\u00f3t hallottak. Az \u00e9p\u00fclet m\u00f6g\u00f6tti j\u00e1tsz\u00f3t\u00e9ren egy kis szabadid\u0151t kaptak a gyerekek, hogy kipr\u00f3b\u00e1lhass\u00e1k a szabadt\u00e9ri j\u00e1t\u00e9kokat. A kikapcsol\u00f3d\u00e1s ut\u00e1n folytatt\u00e1k \u00fatjukat az \u00f3voda, az orvosi rendel\u0151 \u00e9s az art\u00e9zi k\u00fat fel\u00e9. V\u00e9g\u00fcl, de nem utols\u00f3 sorban a helyi M\u0171vel\u0151d\u00e9si H\u00e1zat kereset\u00e9k fel, ahol \u00e9ppen egy k\u00e9zm\u0171ves ki\u00e1ll\u00edt\u00e1st is megtekinthettek. T\u00e1j\u00e9koz\u00f3d\u00e1sukat egy egyszer\u0171 t\u00e9rk\u00e9p seg\u00edtette.
A s\u00e9ta ut\u00e1ni \u00f3r\u00e1n megbesz\u00e9lt\u00e9k, mit l\u00e1ttak \u00e9s csoportokat alak\u00edtottak. A csoportok tagjai megbesz\u00e9lt\u00e9k, hogy ki melyik nevezetess\u00e9get rajzolja le.
A projekt utols\u00f3 \u00f3r\u00e1j\u00e1n Bee-Bot \u00e9s Blue-Bot m\u00e9hecsk\u00e9k gyakorl\u00f3p\u00e1ly\u00e1j\u00e1t t\u00e9rk\u00e9pp\u00e9 alak\u00edtott\u00e1k, melyen a csoport tagjai elhelyezt\u00e9k a rajzaikat. A kis robotokat \u00fagy kellett ir\u00e1ny\u00edtani, hogy a nevezetess\u00e9geket olyan sorrendben j\u00e1rj\u00e1k v\u00e9gig, ahogy a s\u00e9ta sor\u00e1n a gyerekek.
M\u00e1sodik \u00e9vfolyamos tanul\u00f3ink a projekt keretein bel\u00fcl Szolnok v\u00e1ros nevezetess\u00e9geivel foglalkoztak. A t\u00e9ma az els\u0151 \u00e9vfolyamosok\u00e9hoz hasonl\u00f3an egy besz\u00e9lget\u00e9ssel indult, ki merre j\u00e1rt m\u00e1r a v\u00e1rosban, ismerik-e a fontosabb nevezetess\u00e9geket.
A m\u00e1sodik \u00e9s harmadik \u00f3r\u00e1ban a belv\u00e1rosban tett s\u00e9t\u00e1t szint\u00e9n qr k\u00f3dok ir\u00e1ny\u00edtott\u00e1k, \u00e9s t\u00e9rk\u00e9p seg\u00edtette a t\u00e1j\u00e9koz\u00f3d\u00e1st. A tan\u00edt\u00f3k c\u00e9lja az els\u0151 \u00e9vfolyamosok\u00e9hoz k\u00e9pest kieg\u00e9sz\u00fclt a szem\u00e9lyk\u00f6zi \u00e9s \u00e1lampolg\u00e1ri kompetenci\u00e1k fejleszt\u00e9s\u00e9vel, hiszen Szandasz\u0151l\u0151sr\u0151l a v\u00e1rosba helyi t\u00f6megk\u00f6zleked\u00e9ssel, illetve ker\u00e9kp\u00e1rral mentek az oszt\u00e1lyok, \u00edgy az utaz\u00e1s sor\u00e1n betartand\u00f3 szab\u00e1lyokat \u00e9s a helyes viselked\u00e9st is tiszt\u00e1zt\u00e1k az indul\u00e1s el\u0151tt.
A negyedik \u00f3r\u00e1n csoportokat alak\u00edtottak, a csoporttagok egy-egy nevezetess\u00e9g lerajzol\u00e1s\u00e1val elk\u00e9sz\u00edtett\u00e9k a csoport t\u00e9rk\u00e9p\u00e9t, majd a padl\u00f3robotok ir\u00e1ny\u00edt\u00e1s\u00e1val \u00fajra felid\u00e9zt\u00e9k a l\u00e1tottakat. Volt olyan oszt\u00e1ly, amely nem a Bee-Bot gyakorl\u00f3p\u00e1ly\u00e1j\u00e1t haszn\u00e1lta, hanem egy-egy csoport egy v\u00e1rosr\u00e9sz kicsiny\u00edtett m\u00e1s\u00e1t k\u00e9sz\u00edtette el csomagol\u00f3pap\u00edrra, majd ezeket \u00f6sszeragasztva egy nagy v\u00e1rost\u00e9rk\u00e9pe lett az oszt\u00e1lynak.
Harmadik \u00e9vfolyamosaink projekt t\u00e9m\u00e1ja a Tisza. Itt a c\u00e9l az el\u0151z\u0151 k\u00e9t \u00e9vfolyamhoz k\u00e9pest term\u00e9szettudom\u00e1nyos kompetenci\u00e1k fejleszt\u00e9s\u00e9vel is kieg\u00e9sz\u00fcl. Els\u0151 alkalommal a tanul\u00f3k elm\u00e9letben, Learningapps \u00e9s Wordwall digit\u00e1lis feladatok seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel ismerkedtek a v\u00e1rosunkat kett\u00e9szel\u0151 foly\u00f3val, amelyet a hal\u00e1szatr\u00f3l sz\u00f3l\u00f3 sz\u00fcl\u0151i el\u0151ad\u00e1s k\u00f6vetett. A harmadik \u00e9s negyedik \u00f3r\u00e1n a Zagyva-Tisza torkolathoz l\u00e1togattak, ahol az \u00e1rt\u00e9r n\u00f6v\u00e9nyzet\u00e9vel \u00e9s \u00e1llataival, a Tisza \u00e9l\u0151vil\u00e1g\u00e1val ismerkedtek. \u00c9rdekess\u00e9geket hallgattak meg a 2000. \u00e9vi nagy \u00e1rv\u00edzr\u0151l \u00e9s a ci\u00e1nszennyez\u00e9sr\u0151l. Az \u00f6t\u00f6dik \u00f3r\u00e1n k\u00f6rnyezetv\u00e9delmi plak\u00e1tokat k\u00e9sz\u00edtettek a l\u00e1tottak \u00e9s hallottak alapj\u00e1n csoportmunk\u00e1ban.
A negyedik \u00e9vfolyamon az els\u0151 h\u00e1rom \u00f3r\u00e1ban egy kor\u00e1bbi p\u00e1ly\u00e1zatunk (EFOP 3.3.7 Inform\u00e1lis \u00e9s nem form\u00e1lis lehet\u0151s\u00e9gek kialak\u00edt\u00e1sa a k\u00f6znevel\u00e9si int\u00e9zm\u00e9nyekben) keret\u00e9ben meg\u00edrt \u201eKapcsolj \u00f6t\u00f6dikbe!\u201d c\u00edm\u0171 modult dolgozt\u00e1k fel az al\u00e1bbi t\u00e9m\u00e1kban: J\u00e1sz-Nagykun-Szolnok m\u00faltja \u00e9s jelene, J\u00e1szkuns\u00e1gi gyerek vagyok\u2026, C\u00edmerek \u00e9s telep\u00fcl\u00e9sek foglalkoz\u00e1sai. J\u00e1t\u00e9kos \u00e9s digit\u00e1lis feladatokon kereszt\u00fcl ismerkedtek meg a megye elhelyezked\u00e9s\u00e9vel, c\u00edmer\u00e9vel, nagyobb telep\u00fcl\u00e9seivel, r\u00e9gi szok\u00e1sokkal, hagyom\u00e1nyokkal.
A projekt c\u00e9lja az anyanyelvi kommunik\u00e1ci\u00f3, a sz\u00f6veg\u00e9rt\u00e9s, a l\u00e9nyegkiemel\u00e9s fejleszt\u00e9se.  A digit\u00e1lis kompetencia az interneten val\u00f3 b\u00fav\u00e1rkod\u00e1s \u00e9s ppt k\u00e9sz\u00edt\u00e9s sor\u00e1n fejl\u0151d\u00f6tt. Az internet adta lehet\u0151s\u00e9gek helyes kihaszn\u00e1l\u00e1sa is a c\u00e9lok k\u00f6z\u00f6tt szerepel. A tanul\u00e1s tanul\u00e1sa: hat\u00e9kony id\u0151beoszt\u00e1s, hosszabb \u00e9s r\u00f6videbb ideig tart\u00f3 koncentr\u00e1ci\u00f3. Szem\u00e9lyk\u00f6zi, interkultur\u00e1lis \u00e9s szoci\u00e1lis kompetenci\u00e1k: m\u00e1sok bizalm\u00e1nak \u00e9s egy\u00fctt\u00e9rz\u00e9s\u00e9nek kiv\u00e1lt\u00e1sa.
Tanul\u00f3ink a projekt negyedik \u00e9s \u00f6t\u00f6dik \u00f3r\u00e1j\u00e1n a j\u00e1szber\u00e9nyi J\u00e1sz M\u00fazeumba l\u00e1togattak, ahol Lehel k\u00fcrtj\u00e9n k\u00edv\u00fcl a j\u00e1szok mindennapjaiba, hagyom\u00e1nyaiba nyerhettek bepillant\u00e1st. A hatodik \u00f3r\u00e1ra a gyerekek sz\u00e1m\u00edt\u00f3g\u00e9pes bemutat\u00f3kat k\u00e9sz\u00edtettek a megy\u00e9vel kapcsolatban, amely sor\u00e1n a l\u00e1tottakat \u00e9s a hallottakat internetes keres\u00e9ssel eg\u00e9sz\u00edtett\u00e9k ki.
Meggy\u0151z\u0151d\u00e9s\u00fcnk, hogy int\u00e9zm\u00e9ny\u00fcnk r\u00e9szv\u00e9tele a Digit\u00e1lis T\u00e9mah\u00e9ten er\u0151s\u00edti p\u00e1ly\u00e1zati tev\u00e9kenys\u00e9geink be\u00e9p\u00fcl\u00e9s\u00e9t is az iskola pedag\u00f3giai gyakorlat\u00e1ba, tov\u00e1bb n\u00f6velheti a pedag\u00f3gusok digit\u00e1lis felk\u00e9sz\u00fclts\u00e9g\u00e9t, hozz\u00e1j\u00e1rulhat a m\u00f3dszertani kult\u00fara b\u0151v\u00edt\u00e9s\u00e9hez, a digit\u00e1lis \u00e9s egy\u00e9b kulcskompetenci\u00e1k hat\u00e9konyabb fejleszt\u00e9s\u00e9hez.<\/p>\n\n\n\n

\n\n \t\t\n\t\t\t\t