{"id":51881,"date":"2023-05-27T19:47:06","date_gmt":"2023-05-27T17:47:06","guid":{"rendered":"https:\/\/szandasuli.hu\/?p=51881"},"modified":"2023-08-16T07:25:22","modified_gmt":"2023-08-16T05:25:22","slug":"hatartalanul-hat-kp-1-2022-1-000293-a-hunyadiak-nyomaban","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/szandasuli.hu\/hatartalanul-hat-kp-1-2022-1-000293-a-hunyadiak-nyomaban\/","title":{"rendered":"Hat\u00e1rtalanul! 2022 – A Hunyadiak nyom\u00e1ban"},"content":{"rendered":"
\n
\"\"<\/figure><\/div>\n\n\n

2023. m\u00e1jus 16-20-ig iskol\u00e1nk 40 hetedik oszt\u00e1lyos tanul\u00f3ja 4 nevel\u0151\u00a0k\u00eds\u00e9ret\u00e9ben vehetett r\u00e9szt erd\u00e9lyi kir\u00e1ndul\u00e1son a HAT-KP-1-2022\/1-000293 sz\u00e1m\u00fa p\u00e1ly\u00e1zat keret\u00e9ben.<\/p>\n\n\n\n

Az el\u0151k\u00e9sz\u00edt\u0151 foglalkoz\u00e1st m\u00e1jus 9-\u00e9n tartottuk, melynek sor\u00e1n megbesz\u00e9lt\u00fck a viselked\u00e9si szab\u00e1lyokat, biztons\u00e1gi int\u00e9zked\u00e9seket, megismerkedt\u00fcnk a vid\u00e9k f\u00f6ldrajzi \u00e9s t\u00f6rt\u00e9nelmi jellemz\u0151ivel. Kiemelt\u00fck a Hunyadi-csal\u00e1ddal kapcsolatos inform\u00e1ci\u00f3kat, mivel a kir\u00e1ndul\u00e1sunk c\u00e9lj\u00e1ul is ezt v\u00e1lasztottuk.<\/p>\n\n\n\n

2023. m\u00e1jus 16-\u00e1n hajnalban indultunk, els\u0151 \u00e1llom\u00e1sunk Nagyv\u00e1radon volt, ahol megn\u00e9zt\u00fck a p\u00fcsp\u00f6ki palot\u00e1ban Szent L\u00e1szl\u00f3 herm\u00e1j\u00e1t, \u00e9s a sz\u00e9kesegyh\u00e1zat. Ezut\u00e1n Csucs\u00e1n \u00e1lltunk meg, ahol a Goga-kast\u00e9ly kertj\u00e9ben megl\u00e1togattuk az Ady-eml\u00e9kh\u00e1zat, majd a Kir\u00e1ly-h\u00e1g\u00f3n kereszt\u00fcl tov\u00e1bb indultunk B\u00e1nffyhunyadra, ahol a helyi reform\u00e1tus lelkip\u00e1sztor vezet\u00e9s\u00e9vel nyert\u00fcnk bepillant\u00e1st az egyik legr\u00e9gebbi reform\u00e1tus templom t\u00f6rt\u00e9net\u00e9be. Sz\u00e1ll\u00e1shely\u00fcnkre, Torock\u00f3ra az esti \u00f3r\u00e1kban \u00e9rkezt\u00fcnk meg.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e1sodik napunk tervezett programj\u00e1t fel\u00fcl\u00edrta az es\u0151s id\u0151, \u00edgy a sz\u00e9kelyk\u0151i t\u00fara helyett Tord\u00e1ra ment\u00fcnk, \u00e9s a s\u00f3b\u00e1nya 120 m\u00e9teres k\u00fcrt\u0151j\u00e9re csod\u00e1lkozhattunk r\u00e1. A d\u00e9lut\u00e1ni \u00f3r\u00e1kban megl\u00e1togattuk a torock\u00f3i n\u00e9prajzi gy\u0171jtem\u00e9nyt, vacsora el\u0151tt pedig egy kiad\u00f3s s\u00e9ta sor\u00e1n ismerkedt\u00fcnk a telep\u00fcl\u00e9ssel.<\/p>\n\n\n\n

Harmadik napunkat Nagyenyeden kezdt\u00fck, ahol nagy szeretettel fogadtak benn\u00fcnket a 400 \u00e9ves Bethlen G\u00e1bor Koll\u00e9gium hetedikes tanul\u00f3i.  Nagy tapsot kaptak n\u00e9pt\u00e1ncosaink, akik egy r\u00f6vid t\u00e1nccsokorral k\u00f6sz\u00f6nt\u00e9k meg a sz\u00edves vend\u00e9gl\u00e1t\u00e1st. Meghat\u00f3 volt a patin\u00e1s \u00e9p\u00fclet falai k\u00f6z\u00f6tt s\u00e9t\u00e1lni, \u00e9s \u00e1t\u00e9rezni, hogy a h\u00edres emberek is ezeket a l\u00e9pcs\u0151ket koptatt\u00e1k. A k\u00f6vetkez\u0151 \u00e1llom\u00e1sunk Gyulafeh\u00e9rv\u00e1r volt, ahol a sz\u00e9kesegyh\u00e1zban megkoszor\u00faztuk Hunyadi J\u00e1nos s\u00edreml\u00e9k\u00e9t, \u00e9s t\u00e1j\u00e9koztat\u00e1st kaptunk a csal\u00e1d szerep\u00e9r\u0151l a magyar t\u00f6rt\u00e9nelemben. Szov\u00e1t\u00e1n k\u00f6rbes\u00e9t\u00e1ltuk a Medve-tavat, megismerkedt\u00fcnk a s\u00f3 \u00e9lettani hat\u00e1saival, a s\u00f3s tavak kialakul\u00e1s\u00e1val, megcsod\u00e1ltuk a sz\u00e1zadfordul\u00f3s villa\u00e9p\u00fcleteket is. F\u00e1radtan \u00e9s \u00e9hesen \u00e9rkezt\u00fcnk meg Sz\u00e9kelyszentl\u00e9lekre, ahol a Becsali panzi\u00f3ban m\u00e1r v\u00e1rtak \u00e9s j\u00f3llakattak benn\u00fcnket.<\/p>\n\n\n\n

A negyedik napon Szejkef\u00fcrd\u0151re vezetett utunk.  A sz\u00e9kelykapuk k\u00f6z\u00f6tt haladva \u00e1t\u00e9rezt\u00fck az erd\u00e9lyi emberek c\u00e9ltudatoss\u00e1g\u00e1t, ig\u00e9nyess\u00e9g\u00e9t. Orb\u00e1n Bal\u00e1zs eml\u00e9khely\u00e9n\u00e9l megeml\u00e9kezt\u00fcnk a legh\u00edresebb erd\u00e9lyi n\u00e9prajztud\u00f3sr\u00f3l, \u00e9s tisztelet\u00fcnk jel\u00e9\u00fcl elhelyezt\u00fck koszor\u00fankat is. Ezut\u00e1n Cs\u00edksomly\u00f3ra indultunk, \u00e9s megtekintett\u00fck a kegytemplomot, valamint meg\u00e9rintett\u00fck a csodat\u00e9teleir\u0151l h\u00edres M\u00e1ria-szobrot. A Pongr\u00e1c-tet\u0151n gy\u00f6ny\u00f6r\u0171 k\u00e9peket k\u00e9sz\u00edthett\u00fcnk a t\u00e1jr\u00f3l, szerencs\u00e9re ekkor m\u00e1r az id\u0151j\u00e1r\u00e1s is a kegyeibe fogadott minket. A B\u00e9k\u00e1s-szoros mindenkit leny\u0171g\u00f6z\u00f6tt hatalmas sziklafalaival, a Gyilkos-t\u00f3 pedig a legend\u00e1j\u00e1val. A sz\u00e1ll\u00e1sra vissza\u00e9rve k\u00e9zm\u0171ves program v\u00e1rt a gyerekekre. Az aj\u00e1nd\u00e9kba kapott f\u00fcrd\u0151s\u00f3 \u00fcveg\u00e9re \u00fcvegfest\u00e9k seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel k\u00e9sz\u00edtettek mint\u00e1t. Az \u00edzletes vacsora elfogyaszt\u00e1sa ut\u00e1n, az est z\u00e1r\u00e1sak\u00e9nt a helyiekkel k\u00f6z\u00f6sen \u00e9nekelt\u00fck el a magyar \u00e9s a sz\u00e9kely himnuszt.<\/p>\n\n\n\n

Utols\u00f3 napunkat Farkaslak\u00e1n kezdt\u00fck, megeml\u00e9kezt\u00fcnk Tam\u00e1si \u00c1ronr\u00f3l, s\u00edrj\u00e1n\u00e1l tisztelegt\u00fcnk a munk\u00e1ss\u00e1ga el\u0151tt. Ezut\u00e1n Korondon \u00e1lltunk meg, \u00e9s ismerkedhett\u00fcnk a s\u00f3feldolgoz\u00e1s menet\u00e9vel, a term\u00e9kek sz\u00e9les palett\u00e1j\u00e1val, majd a parajdi s\u00f3b\u00e1ny\u00e1ban tett\u00fcnk l\u00e1togat\u00e1st. A b\u00e1nya ut\u00e1n az \u00faticsomag eb\u00e9d mellett a gyerekek j\u00f3\u00edz\u0171en fogyasztott\u00e1k el a sz\u00e1mukra v\u00e1s\u00e1rolt k\u00fcrt\u0151s kal\u00e1csokat. Sajnos Kolozsv\u00e1r tervezett l\u00e1tnival\u00f3i elmaradtak a k\u00f6zleked\u00e9si akad\u00e1lyoztat\u00e1s miatt. Az esti \u00f3r\u00e1kban \u00e9rkezt\u00fcnk vissza az iskol\u00e1hoz f\u00e1radtan, de az \u00e9lm\u00e9nyekt\u0151l gazdagodva.<\/p>\n\n\n\n

2023-\u00e1n a z\u00e1r\u00f3 foglalkoz\u00e1s sor\u00e1n a Kahoot-programmal k\u00e9sz\u00fclt kv\u00edz seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel foglaltuk \u00f6ssze a l\u00e1tottakat, a gyerekek ekkor m\u00e9rhett\u00e9k \u00f6ssze, hogy ki mennyit tanult a kir\u00e1ndul\u00e1s sor\u00e1n. Ezen k\u00edv\u00fcl t\u00e9rk\u00e9pen k\u00e9sz\u00edtettek \u00fatvonalrajzot tanul\u00f3ink, melyen bejel\u00f6lt\u00e9k azokat a helyeket, amelyeket az \u00f6t nap folyam\u00e1n megl\u00e1togattunk \u00e9s mindenki elmes\u00e9lhette kedvenc \u00e9lm\u00e9nyeit.<\/p>\n\n\n\n

\n\n \t\t\n\t\t\t\t