{"id":54175,"date":"2023-04-07T20:42:00","date_gmt":"2023-04-07T18:42:00","guid":{"rendered":"https:\/\/szandasuli.hu\/?p=54175"},"modified":"2023-12-12T21:27:19","modified_gmt":"2023-12-12T20:27:19","slug":"munkatarsak-kozos-rovid-tavu-kepzese-romania-csikszentkiraly","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/szandasuli.hu\/munkatarsak-kozos-rovid-tavu-kepzese-romania-csikszentkiraly\/","title":{"rendered":"Munkat\u00e1rsak k\u00f6z\u00f6s r\u00f6vid t\u00e1v\u00fa k\u00e9pz\u00e9se \u2013 Rom\u00e1nia, Cs\u00edkszentkir\u00e1ly"},"content":{"rendered":"\n

A projekt els\u0151 k\u00e9pz\u00e9s\u00e9re 2023. \u00e1prilis 1-5. k\u00f6z\u00f6tt ker\u00fclt sor Rom\u00e1ni\u00e1ban, a cs\u00edkszentkir\u00e1lyi Vitos M\u00f3zes \u00c1ltal\u00e1nos Iskol\u00e1ban. <\/p>\n\n\n\n

A k\u00e9t j\u00f3 gyakorlat \u00e1tad\u00e1s\u00e1hoz kapcsol\u00f3d\u00f3 k\u00e9pz\u00e9sben a partnerint\u00e9zm\u00e9ny pedag\u00f3gusai az \u201eIskola m\u00e1sk\u00e9nt – programelemek m\u00f3dszertana \u00e9s a \u201eBiodiverzit\u00e1s \u00e9s v\u00e9delme – Youth Ranger tanul\u00f3i program\u201d j\u00f3 gyakorlatait mutatt\u00e1k be. A k\u00e9pz\u00e9s c\u00e9lja volt a k\u00e9t j\u00f3 gyakorlat alkalmaz\u00e1s\u00e1nak pedag\u00f3giai, didaktikai, m\u00f3dszertani alapjainak interakt\u00edv megismer\u00e9se, \u00e1tv\u00e9tele.<\/p>\n\n\n\n

A k\u00e9pz\u00e9s keret\u00e9ben megismerhett\u00fck az \u201eIskola m\u00e1sk\u00e9nt – programelemek m\u00f3dszertana\u201d c\u00edm\u0171 j\u00f3 gyakorlat c\u00e9lj\u00e1t, mely szerint olyan programokat ny\u00fajtanak a tanul\u00f3knak egy tan\u00edt\u00e1si h\u00e9ten kereszt\u00fcl, melyek a tan\u00edt\u00e1si \u00f3r\u00e1k szigor\u00fa kereteit megbontj\u00e1k, a tanul\u00f3k naponta m\u00e1s-m\u00e1s projektet val\u00f3s\u00edtanak meg. Ebben az iskola pedag\u00f3giai c\u00e9lkit\u0171z\u00e9s\u00e9nek megfelel\u0151en a term\u00e9szet- \u00e9s k\u00f6rnyezetv\u00e9delem, a F\u00f6ld meg\u00f3v\u00e1sa kiemelt szerepet kap.<\/p>\n\n\n\n

A m\u00e1sodik \u00e1tvett j\u00f3 gyakorlat a \u201eBiodiverzit\u00e1s \u00e9s v\u00e9delme – Youth Ranger tanul\u00f3i program\u201d volt. Cs\u00edkszentkir\u00e1ly k\u00f6zvetlen k\u00f6rnyezet\u00e9ben k\u00e9t kiemelten fontos term\u00e9szetv\u00e9delmi ter\u00fclet is tal\u00e1lhat\u00f3, ezek rendszeres gondoz\u00e1s\u00e1t, v\u00e9d\u00e9s\u00e9t az iskola feladat\u00e1nak tekinti.  A tanul\u00f3k \u00e9letkor szerint csoportokban folytatnak rendszeres helyzetfelm\u00e9r\u00e9st a jelzett ter\u00fcleteken, az itt \u00e9l\u0151 v\u00e9dett n\u00f6v\u00e9nyeket felt\u00e9rk\u00e9pezik \u00e9s pr\u00f3b\u00e1lj\u00e1k \u00f3vni a biodiverzit\u00e1st, a biol\u00f3giai soksz\u00edn\u0171s\u00e9g megmarad\u00e1s\u00e1t. Ez a v\u00e9delmet a Junior Ranger k\u00f6rnyezetv\u00e9delmi projekt tanul\u00f3i l\u00e1tj\u00e1k el.<\/p>\n\n\n\n

Mivel mindk\u00e9t int\u00e9zm\u00e9ny pedag\u00f3gusai kiemelt feladatuknak nevezt\u00e9k meg a k\u00f6rnyezeti nevel\u00e9st \u00e9s a kl\u00edmav\u00e1ltoz\u00e1s hat\u00e1sainak cs\u00f6kkent\u00e9s\u00e9t a tanul\u00f3k tev\u00e9kenys\u00e9geiben, ez\u00e9rt az \u00e1tvett m\u00f3dszerekkel sikeresen tudj\u00e1k majd adapt\u00e1lni a j\u00f3 gyakorlatot saj\u00e1t int\u00e9zm\u00e9ny\u00fckben \u00e9s k\u00f6rnyezet\u00fckben.<\/p>\n\n\n\n

A k\u00e9pz\u00e9sen k\u00edv\u00fcl az ott t\u00f6lt\u00f6tt id\u0151 alatt sor ker\u00fclt a koll\u00e9g\u00e1kkal a ny\u00e1ri t\u00e1boroz\u00e1s r\u00e9szleteinek megbesz\u00e9l\u00e9s\u00e9re \u00e9s ell\u00e1togattunk a ny\u00e1ri t\u00e1bor helysz\u00edn\u00e9re is \u2013 megk\u00f6nny\u00edtend\u0151 a felk\u00e9sz\u00fcl\u00e9st a t\u00e1bor feladataira. A projektmenedzsment egyeztette az el\u0151zetes \u2013 \u00f6n\u00e1ll\u00f3 \u00e9s csoportos \u2013 kutat\u00f3munk\u00e1kat, elk\u00e9sz\u00edtett\u00e9k az el\u0151zetes feladatokat a t\u00e1bori program megval\u00f3s\u00edt\u00e1s\u00e1hoz. Megbesz\u00e9lt\u00e9k az adminisztrat\u00edv tev\u00e9kenys\u00e9geket, az eszk\u00f6zsz\u00fcks\u00e9gleteket, azok beszerz\u00e9s\u00e9t \u00e9s biztos\u00edt\u00e1s\u00e1t, valamint a megh\u00edvott el\u0151ad\u00f3kat a tanul\u00f3i mobilit\u00e1si programhoz.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e1togat\u00e1st tett\u00fcnk a helyi \u00f3vod\u00e1ban, ahol az \u00f3v\u00f3n\u0151kkel konzult\u00e1ltunk a projektben v\u00e9gzett k\u00f6z\u00f6s munk\u00e1nkr\u00f3l. Szabadid\u0151s programelemk\u00e9nt megl\u00e1togattuk a helyi r\u00f3mai katolikus templomot \u00e9s a Cs\u00edkszentkir\u00e1lyi K\u00e1poln\u00e1t, a Polg\u00e1rmesteri Hivatalt, a szomsz\u00e9d k\u00f6zs\u00e9gben m\u0171k\u00f6d\u0151 Cs\u00edki s\u00f6r Manufakt\u00far\u00e1t, illetve a nyergestet\u0151i t\u00f6rt\u00e9nelmi eml\u00e9khelyet is.<\/p>\n\n\n\n

Az utols\u00f3 k\u00e9t napon a t\u00e9l is megmutatta arc\u00e1t, az utols\u00f3 el\u0151tti reggelen havas t\u00e1j fogadott minket – \u00edgy \u00e1prilis elej\u00e9n. Igazi term\u00e9szeti csodak\u00e9nt \u00e9lt\u00fck meg, hiszen Magyarorsz\u00e1gon \u00e9vek \u00f3ta nem l\u00e1ttunk ekkora havaz\u00e1st.<\/p>\n\n\n\n

A j\u00f3gyakorlatok prezent\u00e1ci\u00f3s anyaga az al\u00e1bbi linkeken tekinthet\u0151 meg:<\/p>\n\n\n\n

\u201eBiodiverzit\u00e1s \u00e9s v\u00e9delme – Youth Ranger tanul\u00f3i program\u201d <\/a><\/p>\n\n\n\n

\u201eIskola m\u00e1sk\u00e9nt – programelemek m\u00f3dszertana\u201d <\/a><\/p>\n\n\n\n

\n\n \t\t\n\t\t\t\t