2018 márciusában jelentkeztünk az NMI Művelődési Intézet által kiírt pályázatra, melyben olyan innovatív, helyi közösséget elérő, megérintő és megmozdító zenei vagy más művészeti ág bevonásával történő kezdeményezéssel kellett pályázni, amely valamilyen módon kapcsolódik Kodály Zoltán munkásságához.
A pályázatban Kodály néhány Gyermekkari művének feldolgozását terveztük oly módon, hogy az alap népdal vagy gyerekdal kerüljön előtérbe. Ebben a formában alkalmas volt olyan tanulók általi bemutatásra, akiknek átlag életkoruk 10 év, és kórus előképzettséggel nem rendelkeznek. Az összeállítást a dalokhoz kapcsolódó játékkal, tánccal fűszereztük.
A kialakított 6 fős csapat különböző korú tanulókból állt össze, harmadik, negyedik és hatodik osztályos gyerekekből két fiú és négy lány. Ez azért volt fontos, mert több lehetőséget adott a Kodály Zoltán Gyermekkarokból kiválasztott kórusműveknek a megszokottól eltérő módon történő bemutatására.
Az első lépés zenehallgatás, a művekben lévő népdal vagy gyermekdal felismerése volt, azok elhelyezkedése a többszólamúságban.
A zenehallgatásra kiválasztott kórusművek: Nyulacska, Katalinka, Méz, méz, méz, Három gömöri népdal, Jó gazd’ asszony, Táncnóta, Éva, szívem, Éva. A produkció az ezek közül kiválasztott öt-hat műből állt össze.
Természetesen a kórusművek teljes egészében nem szólalhattak meg, csak a Kodály Zoltán által felgyűjtött népdalok, gyermekdalok, mégis megőrizve a feldolgozás jellemzőit. (Oktáv párhuzam, kánon éneklés, a fő dallam szólamszerű, váltott, felelgetős éneklése.)
Az énekes néphagyományban nem csak a dalokat kell ismerni, hanem azt is, hogy régen mire használták, mi volt annak valódi funkciója. Így került a kiválasztott művek közé olyan gyerekdal, amit énekes körjátékként játszottak valamikor. Ezáltal az énekhez kapcsolódó mozgást, játékot is megmutatta a csoport.
„A gyermekjáték mindennél mélyebb betekintést enged a népzene őskorába. Mozdulattal, cselekménnyel egybekötött ének sokkal ősibb és egyben bonyolultabb jelenség, mint az egyszerű dal.” / Kodály Zoltán /
Még ennél is lényegesebb, amikor tánczene szólal meg a kórusműben. Ritmusa, tempója meghatározza a hozzá kapcsolódó motívumokat, tánclépéseket is. A tánc, játék és éneklés tette komplexszé a produkciót.
Mivel a résztvevő gyerekek nem osztálytársak, nem igazán ismerték egymást, fontos volt a csoport összehangolása, a közösség fejlesztése, az együttműködés kialakítása is, melyre a játék kiváló lehetőséget adott.
Kodály népdalgyűjtő munkássága mindenki által ismert. Az általa gyűjtött népdalok egy részének zenekari feldolgozásait sokszor hallhatjuk rádióban, hangversenyeken. Az általános iskolák ének-zene anyagában is megtalálható. Ellenben a kórusmuzsika nagyon háttérbe szorul. Véleményünk szerint megérdemelnék ezek az egyszerűbb gyerekkari művek is a figyelmet, ezért is választottuk ezeket a megvalósítandó produkció témájának.
A „Kis szakajtó” csoport tagjai: Mezei Anna Ildikó (3.c) Kövér Dorottya (3.c) Nagy Kíra Kitti (4.c) Szilágyi Jázmin (4.c) Farkas Bence (6.c) Kormány Gergő (6.c)
A csoport felkészítő tanára: Juhászné Antal Gabriella
A bemutatott produkcióról készített videofelvételt ITT tekinthetik meg.