• Főoldal
  • Általános Információk
    • Hírek
    • Közzétételi adatok
    • Korábbi weboldalunk
  • Eseménynaptár
  • Eredmények-elismerések
    • Versenyeredmények
    • Egyéni elismerések és kitüntetések
    • Szervezeti szintű elismeréseink
  • Képgaléria
    • Homokanimáció
  • Pályázatok
    • Digitális Témahét
    • Comenius Projekt
    • ERASMUS+
    • ERASMUS+ Öko-Okos
    • ERASMUS+ AMI
    • EFOP pályázataink
      • EFOP 1.8.5-17 Menő menzák az iskolákban – Menőzz velünk az egészségedért
      • EFOP 3.3.7-17-Informális és nem formális lehetőségek kialakítása a köznevelési intézményekben
      • EFOP-3.2.3-17 Digitális környezet fejlesztése a Szolnoki Tankerületi Központ intézményeiben
      • EFOP-3.2.5-17-Pályaorientáció, kiemelten az MTMI készségek és kompetenciák fejlesztése a köznevelés rendszerében
      • EFOP 3.2.6-17 A tanulók képesség-kibontakoztatásának elősegítése a köznevelési intézményekben
    • Csoóri Sándor Program
      • CSSP-EGYEDI-2018-0059
      • CSSP-NEPTANC-2018-0390
      • CSSP-E-NEPTANC-MO-2019-0171
      • CSSP-E-TANCHAZ-2019-0105
    • Oktatási Hivatal Bázisintézménye
      • Bázisintézményi hírek
    • Minősített Tehetséggondozó Műhely
    • Határtalanul!
    • NTP pályázatok
    • TÁMOP Pályázatok
  • DSE
  • Kapcsolat
  • Letöltések

Zavartalan tanulás és tanítás a tanórákon program

Létrehozva: 2019 nov 20
Közzétette: ildineni
Hozzászólás: 0

A programot az 5-8. évfolyamon működtetjük valamennyi osztály részvételével, kizárólag a tanítási órák védelmében.

A három alapszabály:

1. Minden tanulónak joga van a zavartalan tanuláshoz.
2. Minden tanárnak joga van a zavartalan tanításhoz.
3. Mások jogait mindenkinek tiszteletben kell tartania.

Ezeket az alapszabályokat valamennyi tanteremben kifüggesztjük.
A tanárnak kötelessége, hogy gondoskodjon a szabályok betartásáról.

Célja:

  • Zavartalanul valósulhasson meg az oktató-nevelő munka a tanórán.
  • Sikeres együttnevelés, egyenlő hozzáférés a minőségi oktatáshoz
  • A program a tanuló egyéni felelősségét kívánja erősíteni. Az egyéni felelősség azt jelenti, hogy a diák a céljait saját maga választja ki, és utána aktívan próbálja meg ezeket a célokat elérni. A célkiválasztás és cselekvés folyamata lehet többé vagy kevésbé tudatos, de minden esetben a diák legyen az, aki céljait kiválasztja és értékeli. Minden diák az életkora növekedésével fokozottan felelős saját életének alakításában. Az egyéni felelősség felismerésének folyamatában a diákoknak segíteni kell, és tájékoztatni kell őket döntéseik és cselekedeteik várható következményeiről. A diákok tehát megtanulják azt, hogy a különböző lehetőségek között tudatosan válasszanak, ismerve választásuk következményeit.  A diák felelőssége annak eldöntése, hogy az osztályában érvényes szabályokat be akarja-e tartani. A diákok, akik az osztályban megtanulták, hogy a magatartásukra vonatkozó kívánságokat az osztályban érvényes szabályokon belül valósítsák meg, megszerzik azt a képességet is, hogy ezt más csoportokban – pl. család, baráti kör, sport- és szabadidő egyesület – is használják. Az a képesség, hogy a munkában egy csoporton belül felelősségteljesen és együttműködően, a kölcsönös tiszteletet betartva gondolkozzunk és dolgozzunk, kulcsfontosságú képességgé válhat a programnak köszönhetően. A program fontos célja tehát annak a szemléletnek a kialakítása a diákokban, hogy mindenkinek saját magának kell dönteni, döntéseiért ő maga a felelős.

Bekapcsolt kompetencia területek

Programunkhoz a következő kompetenciaterület kapcsolható: szociális, életviteli és környezeti kompetenciák.
A szociális és életviteli kompetenciák körébe olyan attitűdök, készségek és képességek tartoznak, amelyek alapját képezik az egyéni belső, személyes harmóniájának és társadalmi beilleszkedésének egyaránt. E terület lényeges attitűdelemei, az öntudatos és a környezetért is felelős magatartás, a világgal szembeni pozitív beállítódás, a demokrácia, a tolerancia és az őszinte kommunikáció, az értelmes kockázat vállalásának bátorsága.
A kapcsolódó képességcsoport legfontosabb összetevői az egyén szintjén a reális énkép kialakításának képessége, a frusztráció elviselése, a reális egyéni célok kitűzésének és követésének képessége, a szabályok és a vágyak összehangolásának képessége, a cselekvési alternatívák meglátásának képessége, a döntési képesség, a kezdeményezőkészség, az akaraterő és a kitartás.
A társas viselkedés terén pedig az empátia, a kommunikációs és kooperációs készség, a vitázó- és érvelőképesség, a konfliktustűrő, -kezelő, -megoldó képesség, valamint a vezető- és szervezőképesség kap kitüntetett szerepet.
Mindezek olyan képességek, amelyek nagyon hosszú időn át és nagyobbrészt közvetett hatások alatt formálódnak.
Programunk a tanulói részvételen alapul.
Fejleszti a környezettudatos magatartást, a kritikai gondolkodást, a biztonságos életvitel kialakítását, valamint az aktív felelősségtudatot.
Ezeknek elengedhetetlen feltétele a baráti magatartás, hitelesség, empátia, kooperativitás, autonómia és elfogadás fogalmának megismerése, megismertetése, amely a tanulóknál megfelelő énkép kialakulásához, a belső harmónia létrejöttéhez vezet.
Mindez a programunkban leginkább a személyes beszélgetések formájában valósul meg az Arizona-szoba keretein belül.

Lényege

A programunk egyik legfontosabb eleme a tanácsadó beszélgetés, amely a diák, a KIKÜLDŐ PEDAGÓGUS és/ vagy az osztályfőnök között zajlik. A tanácsadó beszélgetések célja a negatív cselekedetek okainak felderítése, a bizalom megerősítése a tanulóban. Amennyiben a problémák megoldatlanok maradnak, úgy a tanácsadó beszélgetésen résztvevők köre fokozatosan bővül.
Első két kiküldés esetén résztvevők: diák, illetve a kiküldő tanár(ok).
A harmadik kiküldés után résztvevők: diák, kiküldő tanár(ok), osztályfőnök, szülők. A szülővel történő esetmegbeszélés időpontjáról a résztvevők egy héttel korábban értesítést kapnak. Fontos megértetni a tanulóval és a szülővel is, hogy csak egyenlő partnerekként kezelve egymást juthatunk eredményre. Amennyiben a szülő nem vesz részt az esetmegbeszélésen, erről a tényről hivatalos feljegyzés készül, és a problémákat mindenképpen jelezzük a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálatnak.
A negyedik kiküldést követően a szülő(k) hivatalos, intézményvezetői értesítést kap(nak) a gyermekkel kapcsolatos előzményekről, a megbeszélés helyéről, idejéről. Ezen az esetmegbeszélésen részt vesz a diák, a kiküldő tanár, az osztályfőnök, az intézményvezető helyettes és a szülők.
Az ötödik kiküldés után a résztvevők köre bővül az intézményvezetővel.
A hatodik kiküldés után az esetmegbeszélésre az előzőekben felsorolt résztvevők mellett meghívást kap az iskola ifjúságvédelmi felelőse is.
A hetedik kiküldést követő esetmegbeszélésbe a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat képviselőjét is be kell vonni.
A nyolcadik kiküldés után már nem kerülhető el a fegyelmi tárgyalás.
A beszélgetésekről minden esetben jegyzőkönyv készül, amelyeket a beszélgetés résztvevői aláírásukkal hitelesítenek.
A tanítást több mint háromszor zavaró diák eltiltható az aktuális iskolai szabadidős rendezvényről.

Hatása, eredménye

  • A tanórán előforduló konfliktushelyzetek mérséklődnek.
  • Zavartalanabb a tanórák menete, légköre.
  • A zavaró diák lehetőséget kap a tanóra alatt problémájának megoldására az osztályon kívül az ún. Arizona-szobában, ahol egy pedagógus mindig a segítségnyújtásra készen várakozik.
  • Az a tény, hogy a zavaró diák még a társai tűrőképessége végének elérése előtt elhagyhatja az osztálytermet, lehetőséget biztosít arra, hogy az osztálytársak közötti kommunikáció mederben folyjon.
  • A kiküldött tanulóra a kiküldő tanár is úgy tekint, mint akiknek a fejlődéséhez különleges segítségre van szükségük. Többet beszélget az arra rászoruló tanulókkal, erősödik a velük való kapcsolata.
  • Megerősödik a tanulni kész diákokban, hogy az ő jogaikat nem áldozzuk fel a zavaró diákok kedvéért.
  • Tudatosodik mindenkiben, hogy a gyermek tanórai viselkedéséért a szülők is felelősséggel tartoznak.
  • Erősödik az iskola kapcsolata a társintézményekkel.
  • A tanórai munka hatékonyabbá válik.

A módszer leírása

Ha egy tanár azon a véleményen van, hogy egy tanuló hátráltatja őt a tanításban, vagy a többi diákot zavarja a tanulásban, először megkéri a rendetlenkedő diákot, hogy hasonlítsa össze viselkedését az alapszabályokkal. A diáknak ezután döntenie kell: változtat a viselkedésén, vagy elhagyja az osztálytermet, és az Arizona-szobába megy. A lényeg a saját egyéni döntésen van! Ha marad, de mégis tovább zavarja az órát, már nincs lehetősége a választásra, ki kell mennie az Arizona-szobába, hiszen saját egyéni döntését nem tartotta be.
Ha a diáknak el kell hagynia a tantermet, akkor a tanár kulcsszavakkal kitölt egy információs lapot, amely tartalmazza a kiküldés okát és a távozás időpontját.
Fontos még megemlíteni, hogy amennyiben a tanuló elhagyja az osztálytermet, 3 percen belül jelentkeznie kell, és a tananyag pótlásáért is felelős.Távolmaradás esetén a szabály megszegéséért osztályfőnöki figyelmeztetés, újbóli előfordulás esetén intézményvezetői figyelmeztetés jár. A szobában tartózkodó tanulóért az ügyeletet ellátó pedagógus tartozik felelősséggel. A visszaérkezésre is 3 perc áll rendelkezésre.
Az Arizona-szobában a felügyeletet ellátó tanár fogadja a kiküldött tanulót, nem kommentálja a kiküldés tényét. Elveszi a tanulótól az információs lapot, beteszi az osztály dossziéjába, majd az egyéni lapot átadja a tanulónak.
Felügyeli, hogy a tanuló az egyéni lap kérdéseit átgondolja, mindegyikre értékelhető választ adjon. A diáknak át kell gondolnia azt, hogy melyik szabályt sértette meg, milyen következményei vannak magatartásának, mi volt az oka viselkedésének. A tervkészítésnek fontos pontja a segítségkérés ahhoz, hogy a viselkedésén változtatni tudjon. Minden esetben olyan felnőttet kell megneveznie, akiben megbízik.
Az elkészített egyéni lapot a felügyelő tanár átnézi, elfogadását aláírásával igazolja.
A tanulónak legalább tizenöt percig az Arizona-szobában kell tartózkodnia. Legalább ennyi idő szükséges ahhoz, hogy lehiggadjon, átgondolja tetteit, és kitöltse az egyéni lapot.
A tanulók által elkészített terveket osztályonként dossziéban gyűjtjük. Ez megkönnyíti az összesítést, jobban nyomon lehet követni az egyes tanulók kiküldéseit.
Az egyéni lap kitöltése után az ügyeletet ellátó tanár kitölti a visszatérő lapot, odaadja a tanulónak, aki visszatér a terembe és átadja a kísérő papírt a kiküldő tanárnak és bekapcsolódik a munkába. Ha kicsöngettek, akkor is meg kell keresnie a kiküldő tanárt, és átadni neki a lapot. Ha a kiküldött gyermek az óra végéig nem tér vissza, a kiküldő tanár köteles utánanézni az Arizona-szobában, hogy ott volt-e a tanuló.
Az ügyelet kicsöngetésig tart, illetve míg az utolsónak érkező tanuló el nem készül az egyéni lapjával.  Az új ügyelet a becsöngetéssel veszi kezdetét.

Tanóráról való kiküldés okai lehetnek

  • A tanuló közbekiabál, hangoskodik.
  • Megtagadja a munkát.
  • Az órát tartó nevelő utasításának nem tesz eleget.
  • Engedély nélkül elhagyja a helyét.
  • Zavarja padtársát, környezetét.
  • Megjegyzéseket tesz másokra.
  • Agresszív magatartást tanúsít.
  • Engedély nélkül digitális eszközt használ.

A dokumentálás az osztályfőnök feladata. Az osztályban történt eseményeket hetente összesíti, szükség esetén esetmegbeszélést kezdeményez, értesíti annak résztvevőit. A megbeszélések jegyzőkönyvét vezeti, a foganatosított intézkedéseket rögzíti a naplóban. A kiküldő- egyéni- és visszatérő lapokat ellenőrzi, megőrzi az adott tanév végéig.

  • google-share
Előző bejegyzés

„Szolnok szaval”

Következő bejegyzés

„Magyar Táncművészeti Egyetem Partnerintézménye és Gyakorlóhelye” címet kaptunk

Kattintson a képre a megtekintéséhez!

Keresés…

Kattintson a képre a megtekintéséhez!

SZANDASZŐLŐSI ALAPÍTVÁNYOK

Kattintson a képre a megtekintéséhez!

EFOP pályázataink

Határtalanul!

Kattintson a képre a megtekintéséhez!

E-ellenőrző és e-Ügyintézés

Ökoiskola

Ide kattintva az Ökoiskola híreit tekinthetik meg.

Idegen nyelvi kosár

Kattintson a képre a megtekintéséhez!

Menza menü

Kattintson a képre a megtekintéséhez!

Eltérő étkezésú tanulóink étlapja

Eseménynaptár

Kattintson a képre a megtekintéséhez!

Szandasuli Könyvtár

Kattintson a képre a megtekintéséhez!

Archívum

Ízelítő képgalériánkból

fecsketabor-2013-020 egeszsegborze-090 dscf8539 p1420881-35 dscf2301 IMG_20180511_120606 (Copy)

Újabb versenyeredményeink

Természettudományos diákszimpózium a Varga Katalin Gimnázium szervezésében

Közzétéve: 2021 jan 07

Magiszter Megyei Rajz, Festés, Mintázás, Fotó Verseny eredménye

Közzétéve: 2020 dec 18

Baven Anna Júlia Helena nyerte az „Üdvözlet Szolnokról” rajzpályázatot

Közzétéve: 2020 dec 18

Archívum

2020-2021-es tanév taneszközlistája

A tavaszi szünetig ennyi idő van hátra

days
6
5
hours
1
5
minutes
1
1
seconds
0
1

Eseménynaptár

  • Calendars

Kategóriák

  • Általános információk (294)
  • Bázisintézményi hírek (9)
  • Beiskolázási információk (12)
  • Boldog Iskola (4)
  • Comenius project (8)
  • Diák-oldal (7)
  • Diákönkormányzat (3)
  • Digitális Témahét (2)
  • EFOP (1)
  • EFOP 1.8.5-17 Menő menzák az iskolákban (4)
  • EFOP 3.2.6-17 (4)
  • EFOP 3.3.7-17 (2)
  • EFOP-3.2.3-17 (26)
  • EFOP-3.2.5-17 (2)
  • Egyéb (16)
  • elismerések (13)
  • ERASMUS+ (14)
  • ERASMUS+ AMI (14)
  • ERASMUS+ Öko-Okos (1)
  • FŐOLDAL (1 523)
  • Galéria (428)
  • Határtalanul! (10)
  • Házi versenyek (1)
  • Idegen nyelvi kosár (18)
  • Idegen nyelvi versenyeredmények (28)
  • KIEMELT (35)
  • Letöltések (53)
  • Minősített Tehetséggondozó Műhely (9)
  • Művészeti Iskola (142)
  • Művház (28)
  • NTP pályázatok (6)
  • Ökoiskola (83)
  • Ökoiskola (8)
  • Pályázatok (16)
  • Segédanyagok (2)
  • Szandasuli könyvtár (2)
  • TÁMOP Pályázatok (7)
  • versenyeredmények (725)

Leglátogatottabb bejegyzéseink

NTP-MŰV-19-0162

No Responses.

TÁMOP 3.2.3/09/2

No Responses.

TÁMOP - 3.1.7 - 11/2-2011-0046

No Responses.

TÁMOP - 3.1.5 - 09/A-2-2010-0045

No Responses.
Készítette és tárolja: Webprodukt Studio
Accessibility
  • General

  • Resolution

  • Fonts

  • Color Contrast

  • Links

  • בניית אתרים קוד אנד רול
dddd MMMM d, yyyy
title