A Tavaszi Pedagógiai Napokon kitüntetett figyelmet kaptak a környezeti neveléssel és a fenntarthatóság témakörével kapcsolatos programok, rendezvények. Intézményünkben két program valósult meg:
1. Molnárfecske ökoszakkör foglalkozás
Vezette: Fehérné Zsák Zsuzsanna tanító, fejlesztő, innovátor mesterpedagógus
A második évfolyamos gyerekekkel a fenntarthatósági témahét egyik kiemelt témáját, a fajok sokszínűségének megtartását dolgozták fel játékos, kötetlen formában. Mivel a környezettel kapcsolatos tudásanyagot más tantárgyakon keresztül sajátítják el, ezért számukra az emberi tevékenység hatása az állat- és növényvilágra új ismereteket hordoz. A foglalkozáson változatos tevekénységeken keresztül jutottak el a gyerekek az egyéni lehetőségeik felismeréséhez. A foglalkozás jó hangulatú, derűs légkörben zajlott. A gyerekek gazdag tevékenységgel, saját élménnyel járták körül a témát.
2. Újszerű, fenntarthatósághoz kapcsolódó, tanítási segédeszközök készítése
Előadó: Dancza János biológia-földrajz szakos tanár
Az előadás során bemutatott digitális fenntarthatósághoz kapcsolódó segédeszközök:
1. Tananyagfeldolgozás 3D nyomtatásos eljárással készült sztorikockák segítségével
Miért környezetkímélő eljárás a 3D nyomtatás? Ezzel a témaindító kérdéssel kezdődött az előadás, majd a sztorikockák felhasználási lehetőségeit vette számba a különböző tanórákon.
2. Te és a természettudományok – mesés történetek
A TETT egy olyan meseíró pályázat, melynek célja, hogy segítse a diákok számára a természettudományok megszerettetését, a tudományok műveléséhez elengedhetetlenül szükséges íráskészség, a kreatív és egyben precíz gondolkodás alapjainak elsajátítását, képzeletük fejlesztését, alkotó erejük felfedezését.
A pályázathoz egy olyan érdekes és tanulságos történeteket kell írni, amelyek fel vannak ruházva természettudományos vonatkozásokkal. A zsűri értékeli többek között azt, hogy a műben hogyan és milyen mértékben kapcsolódik össze a természettudományos tartalom a meseszerűséggel, az írói készséget, a képzeletgazdagságot és a történetfejlődést.
Iskolánk tanulói is nyertek ezen a pályázaton, s könyvben is megjelentek meséik. Alsó tagozaton is jól használható, hiszen 1-2. évfolyamokon nincs környezetismeret tantárgy.
3. Zöld Kód – Kódolj a holnapért! Fenntarthatósági ötletpályázat tapasztalatai
A pályázati felhívás célja, az volt, hogy a Vodafone Magyarország Alapítvány és a Skool ösztönözze a digitális világ iránt érdeklődő és innovatív gondolkodású diákokat és tanáraikat a robotika, a kódolás és a fenntartható jövő témájában való kreatív alkotásra, és felhívja figyelmüket a csapatmunka fontosságára.
4. Miként lehet milliónyi adatból saját földrajz munkafüzetet gyártani?
A FAOSTAT felhasználása földrajzórán
A tankönyvek nagyrésze több évvel ezelőtti adatokat, grafikonokat használ, a tanulókban jogosan merül fel a kérdés, hogy napjainkban hogyan alakulnak ezek az adatok.
A FAOSTAT honlapon friss, naprakész adatok vannak, s alkalmazásával egyszerűen készíthetők grafikonok, összehasonlítások, diagramok. Így életközelivé, valóságossá válik az oktatás.